Arkiv

Följ gärna bloggen på facebook ”sociologi på gymnasiet” eller om du är sociologilärare så går du med i gruppen ”sociologilärare på gymnasiet”

Tio i topp enligt mig

En kollega brukar vid varje pensionering efterfråga en tio i topp ur deras samlade och erfarenhet. Tanken är enkel att det totala materialet i form av filer och pärmar går inte att överskåda, men en lista på tio essentiella och beprövade idéer är lätt att överskåda. Har aldrig varit med om att någon satt samman en  tio i topp. Jag tänker inte pensionera mig på ett bra tag, men hundra inlägg är uppenbarligen lite svåröverskådligt och fler kommer tillkomma sinom tid.Så jag ska försöka lista tio inlägg utifrån de jag mest länka till för att underlätta för mina läsare.

  1.  Att göra en om klassbegreppet med utgångspunkt i en biografisk intervju Må vara min kollega Martin som initierade och formulerade uppgiften, men den är ytterst bildande i analys, teoriförankring, begreppsförståelse, modern historia och analys samtidigt som eleverna tycker att det är intressant. En väl genomförd uppsats tänker in de flesta kursmål och betygskriterier.
  2. Att göra fältstudier på Möllevången: En rolig och spännande uppgift i en av Sveriges mest intressanta stadsdelar där eleverna får analysera både det vardagliga och till synes annorlunda på en och samma plats. Dessutom har vi utvecklat ett samarbete kring universitet och annorlunda redovisningsformer med en gemensam blogg för hela skolan.
  3. Min analyslektion: Applåderna säger en hel del! Frågade min klass, har något lärare förklarat hur man analysera? Inget svar… Har någon lärare krävt att ni ska analysera och armarna sträktes upp från samtliga elever. Jo analys finns som kriterier i alla skolämnen, men hur gör man egentligen?
  4. Att stimulera elevernas intellektuella nyfikenhet med att göra en bokanalys: Min mest beprövade uppgift som är effektfull på samma sätt som fördjupningen om klass. Det ger fördjupning, sammanhang och engagemang hos eleverna och passa alla elever,
  5. Att använda musik i undervisningen för att illustrera sociologiska begrepp och teorier: Har tagit fram det bästa från två världar, där jag på några minuter kan skapa igenkänning, insikter och diskussion. om detta redogjorde om hur jag nästan räddade ett lektionshaveri om Max Weber 
  6. Att använda film i undervisningen för att illustrera sociologiska begrepp och teorier: Av exakt samma anledning som ovan
  7. Könsstereotyper i leksaksbutiken: elevaktivt, enkelt och skojigt
  8. Klass, kategorisering och identitet: Detta inlägg är jag väldigt nöjd med om hur ett svårt begrepp kan hanteras i undervisningen
  9. Att synliggöra patriarkala strukturer genom att se Mad Men: En bra introduktion på aktör och struktur, men också genus och feministisk teori
  10. Hur sammanhang, motivation och måluppfyllelse kan uppnås i undervisningen. Mina didaktiska tips: Ens spretig samling tips, idéer och insikter till lärare utifrån mina praktiska erfarenheter av min undervisning. Har lagt ner rätt mycket tid på dessa och försöker grunda dem i vetenskap i mina senare inlägg.

För er som vill ha översikt över vad bloggen innehåller kan ni ta del av denna sammanställning

Om bloggen sociologi på gymnasiet 757
Om mig 459
Att introducera sociologi: Kaffe 439
#Blogg100: En klassisk sociolog Erving Goffman 338
Varför bor knarklangare hemma hos mamma? 321
Vad är sociologi? Och en speed-date på det 303
#blogg100: att förstå klassbegreppet genom musik 288
#blogg100 När revolutionen är det enda hoppet! 286
#blogg100 sociologins klassiker och en liten uppdiktad historia 281
#Blogg100 Musiktema 3: #Etnicitet och #rasism 265
Blogg100: En utförlig fördjupning på klass 241
#blogg100 Klass som en stereotyp, kategorisering eller en identitet 230
#blogg100 dag 5: var barn sover och vad det kan betyda 222
Sociologi på gymnasiet 196
#blogg100 Berättelsen om Benny utifrån den symboliska interaktionismen 181
#blogg100 Socialisation och några tankar inför nästa år 177
#blogg100 Tio i topp 171
Att förstå strukturer – artikeltips 164
#blogg100 När jag får applåder från mina elever 163
#blogg100 På rätt sida älven 162
#blogg100 En sociologisk analys utifrån Håkan Hellströms bästa låt 155
#Blogg100: Hiphop- pedagogik del 1: Kartellen som en introduktion till Marx 154
#blogg100 Historien om Benny som ett varnade exempel 144
#blogg100 Könsstereotyper genom Disney 135
#blogg100 Att exemplifiera med en sociologisk studie 133
#blogg100: Genus, sexualitet och feminism på #spotify 133
#blogg100 Småland ut ur möllan 127
#blogg100 Att utforska könsstereotyperna 117
#blogg100 dag 10: Antirasistisk #pedagogik 116
#blogg100 Mitt viktigaste misslyckande och hur Astrid Lindgren räddade lektionen 112
”Könsroller återskapas på ett globalt plan” 110
#blogg100 JW i Snabba Cash i sociologiska ögon 110
Det sociala livets dramatik och en första observation 108
#blogg100 På uppdrag i den könsstereotypa leksaksbutiken 107
#blogg100 Möllevången som en sociologisk plats för fältstudier 106
#blogg100 Don Drapers äktenskap som personligt bekymmer eller generellt problem 99
#blogg100 Hiphop- pedagogik del 2- Svenska Akademin förklarar Dürkheim 99
#blogg100 Bokanalys 99
#blogg100 – Didaktiskt tips ”låt eleverna vara utförliga!” 99
#blogg100: ”#unselfie #selfie #friends och en sociologisk klassiker 93
#blogg100 Klassbegreppet genom bröllopsfotografen 92
#Blogg100: Hur sammanhanget definierar den goda smaken 91
Sociologisk ordlista 88
#Blogg100 En bra dag på jobbet med alienation och Elvis Presley 87
#blogg100 Vad är värst att vara rasist eller påpeka att något är rasistisk? 84
#blogg100 Studier om klass och genus 83
#blogg100 Att få ett sociologiskt skelett 82
#blogg100: Eleverna gör en personlig definition av klass 77
#Blogg100 Dag 11: Finns det diskriminerande strukturer? 76
#Blogg100 anständighetstest utifrån Goffman 76
#blogg100 Selfien som ett identitetsprojekt eller tecken på ett narcissistisk kultur 75
#blogg100 Vikten av att få ett sammanhang 75
#blogg100: Bilden av överklassen 71
#blogg100 Hundra inlägg på hundra dagar 69
#blogg100 Fanny Ambjörnssons ”en klass för sig” 69
#blogg100 När könet bestäms i barnkammaren 66
#blogg100 Barnfattigdom och vikten av att definiera begreppen 66
#blogg100 Fox news rapportera från Rosengård 65
#Blogg100 – Äta, sova, dö 64
Vad jag vill ge mina elever! 64
#blogg100 vad säger en bild oss, vad finns de sexistiska bilderna på män 63
#blogg100 Kungen över Powerpoint blev tvungen att abdikera 63
#blogg100 dag 8: inkomstskillnader mellan män och kvinnor 62
#blogg100 minnesteknik och hitta den bildrika berättelsen 59
#blogg100 En historisk plats men även en plats i förändring 58
#blogg100: Överklassafari på Solsidan 57
#blogg100 Var finns du sociologilärare? 56
#blogg100 Att använda musik för att skapa diskussion 54
#blogg100 Arbetslöshet som strukturellt och personligt lidande 53
#blogg100 Den blåsta generation och några ingångar till att tala om arbetsmarknad utifrån sociologisk teori 51
#blogg100 Min ursäkt för att få spela sonic youth på lektionerna 51
#blogg100 pop och politik: Musik och klass – UR Play 51
Uppgift på könsstereotypa leksaker 49
#blogg100 hur säljer en man? Hur säljer en kvinna? 48
#blogg100: Föreläsning om punk, graffiti och subkulturer 47
#blogg100 Husby ett år senare och lite ”underklasshiphop” 46
#blogg100 mångfald, integration och segregation i staden 45
#blogg100 Pojkar ska inte gråta 43
#blogg100 En fin sång med en stänk av normkritik och queerteori 42
#blogg100 Våra värderingar i den offentliga sfären vs. privata sfären 41
#blogg100 Att finna dramatiken i vardagen 41
#blogg100 Om konsten att främmandegöra det välbekanta 40
#blogg100 Analytiska knep: Att se kontraster bortom det självklara 39
#blogg100: En beige medelålders lärares ödmjukhet inför rasistiska strukturer 39
#blogg100 Didaktiskt tips: Undvika långa powerpoints 37
#blogg100 Dag7: Den förtryckte mannen 35
Det finns inga klasskillnader i Sverige #blogg100 35
#blogg100 Coachning i den pedagogiska verktygslådan. 32
#blogg100 Manligheten i barnfilmen 31
#blogg100 dag 6: Män som (nät) hatar kvinnor! 30
#blogg100 Ett nätverk för alla lärare i sociologi 29
#blogg100 Att finna njutning bland högarna av elevuppsatser 29
#Blogg100 Vad är egentligen skillnaden på en baguette och en hamburgare? 29
Blogg100: Fältstudie på Möllevången del 1 28
#blogg100 Jävla kapitalism! Ett elevexempel i sociologi 28
#blogg100 I upptäcktsfärd i villaidyllen och valgrafiken 26
David Wästerfors läser Kolbjörn Guwallius bok om graffiti i Stockholm: Förbrytare på spåret 26
#blogg100 Klyftor inom staden 26
#blogg100 Statistik om våld mot kvinnor i Europa 25
#blogg100 Rasistiska stereotyper i Disney 25
#blogg100 när en bild säger mer än tusen ord 25
#blogg100 Föreläsninge om Möllevången och fältforskning 24
#blogg100 Eleverna i möte med forskarna 24
#blogg100 Gatukonst och politisk klotter 23
#blogg100: Fest och politik 21
#blogg100 Fika inte ensam! 21
#blogg100 En solig dag på Möllevången 11
#blogg100 Möten med Ture, Elisabeth och Maj Britt 10
#blogg100 tags, graffiti, street art på Möllan 10
#blogg100 Staden som en farlig plats?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s