Följ gärna bloggen på facebook ”sociologi på gymnasiet” eller om du är sociologilärare så går du med i gruppen ”sociologilärare på gymnasiet”
Tio i topp enligt mig
En kollega brukar vid varje pensionering efterfråga en tio i topp ur deras samlade och erfarenhet. Tanken är enkel att det totala materialet i form av filer och pärmar går inte att överskåda, men en lista på tio essentiella och beprövade idéer är lätt att överskåda. Har aldrig varit med om att någon satt samman en tio i topp. Jag tänker inte pensionera mig på ett bra tag, men hundra inlägg är uppenbarligen lite svåröverskådligt och fler kommer tillkomma sinom tid.Så jag ska försöka lista tio inlägg utifrån de jag mest länka till för att underlätta för mina läsare.
- Att göra en om klassbegreppet med utgångspunkt i en biografisk intervju Må vara min kollega Martin som initierade och formulerade uppgiften, men den är ytterst bildande i analys, teoriförankring, begreppsförståelse, modern historia och analys samtidigt som eleverna tycker att det är intressant. En väl genomförd uppsats tänker in de flesta kursmål och betygskriterier.
- Att göra fältstudier på Möllevången: En rolig och spännande uppgift i en av Sveriges mest intressanta stadsdelar där eleverna får analysera både det vardagliga och till synes annorlunda på en och samma plats. Dessutom har vi utvecklat ett samarbete kring universitet och annorlunda redovisningsformer med en gemensam blogg för hela skolan.
- Min analyslektion: Applåderna säger en hel del! Frågade min klass, har något lärare förklarat hur man analysera? Inget svar… Har någon lärare krävt att ni ska analysera och armarna sträktes upp från samtliga elever. Jo analys finns som kriterier i alla skolämnen, men hur gör man egentligen?
- Att stimulera elevernas intellektuella nyfikenhet med att göra en bokanalys: Min mest beprövade uppgift som är effektfull på samma sätt som fördjupningen om klass. Det ger fördjupning, sammanhang och engagemang hos eleverna och passa alla elever,
- Att använda musik i undervisningen för att illustrera sociologiska begrepp och teorier: Har tagit fram det bästa från två världar, där jag på några minuter kan skapa igenkänning, insikter och diskussion. om detta redogjorde om hur jag nästan räddade ett lektionshaveri om Max Weber
- Att använda film i undervisningen för att illustrera sociologiska begrepp och teorier: Av exakt samma anledning som ovan
- Könsstereotyper i leksaksbutiken: elevaktivt, enkelt och skojigt
- Klass, kategorisering och identitet: Detta inlägg är jag väldigt nöjd med om hur ett svårt begrepp kan hanteras i undervisningen
- Att synliggöra patriarkala strukturer genom att se Mad Men: En bra introduktion på aktör och struktur, men också genus och feministisk teori
- Hur sammanhang, motivation och måluppfyllelse kan uppnås i undervisningen. Mina didaktiska tips: Ens spretig samling tips, idéer och insikter till lärare utifrån mina praktiska erfarenheter av min undervisning. Har lagt ner rätt mycket tid på dessa och försöker grunda dem i vetenskap i mina senare inlägg.
För er som vill ha översikt över vad bloggen innehåller kan ni ta del av denna sammanställning
Om bloggen sociologi på gymnasiet |
|
757 |
Om mig |
|
459 |
Att introducera sociologi: Kaffe |
|
439 |
#Blogg100: En klassisk sociolog Erving Goffman |
|
338 |
Varför bor knarklangare hemma hos mamma? |
|
321 |
Vad är sociologi? Och en speed-date på det |
|
303 |
#blogg100: att förstå klassbegreppet genom musik |
|
288 |
#blogg100 När revolutionen är det enda hoppet! |
|
286 |
#blogg100 sociologins klassiker och en liten uppdiktad historia |
|
281 |
#Blogg100 Musiktema 3: #Etnicitet och #rasism |
|
265 |
Blogg100: En utförlig fördjupning på klass |
|
241 |
#blogg100 Klass som en stereotyp, kategorisering eller en identitet |
|
230 |
#blogg100 dag 5: var barn sover och vad det kan betyda |
|
222 |
Sociologi på gymnasiet |
|
196 |
#blogg100 Berättelsen om Benny utifrån den symboliska interaktionismen |
|
181 |
#blogg100 Socialisation och några tankar inför nästa år |
|
177 |
#blogg100 Tio i topp |
|
171 |
Att förstå strukturer – artikeltips |
|
164 |
#blogg100 När jag får applåder från mina elever |
|
163 |
#blogg100 På rätt sida älven |
|
162 |
#blogg100 En sociologisk analys utifrån Håkan Hellströms bästa låt |
|
155 |
#Blogg100: Hiphop- pedagogik del 1: Kartellen som en introduktion till Marx |
|
154 |
#blogg100 Historien om Benny som ett varnade exempel |
|
144 |
#blogg100 Könsstereotyper genom Disney |
|
135 |
#blogg100 Att exemplifiera med en sociologisk studie |
|
133 |
#blogg100: Genus, sexualitet och feminism på #spotify |
|
133 |
#blogg100 Småland ut ur möllan |
|
127 |
|
|
|
#blogg100 Att utforska könsstereotyperna |
|
117 |
#blogg100 dag 10: Antirasistisk #pedagogik |
|
116 |
#blogg100 Mitt viktigaste misslyckande och hur Astrid Lindgren räddade lektionen |
|
112 |
”Könsroller återskapas på ett globalt plan” |
|
110 |
#blogg100 JW i Snabba Cash i sociologiska ögon |
|
110 |
Det sociala livets dramatik och en första observation |
|
108 |
#blogg100 På uppdrag i den könsstereotypa leksaksbutiken |
|
107 |
#blogg100 Möllevången som en sociologisk plats för fältstudier |
|
106 |
#blogg100 Don Drapers äktenskap som personligt bekymmer eller generellt problem |
|
99 |
#blogg100 Hiphop- pedagogik del 2- Svenska Akademin förklarar Dürkheim |
|
99 |
#blogg100 Bokanalys |
|
99 |
#blogg100 – Didaktiskt tips ”låt eleverna vara utförliga!” |
|
99 |
#blogg100: ”#unselfie #selfie #friends och en sociologisk klassiker |
|
93 |
#blogg100 Klassbegreppet genom bröllopsfotografen |
|
92 |
#Blogg100: Hur sammanhanget definierar den goda smaken |
|
91 |
Sociologisk ordlista |
|
88 |
#Blogg100 En bra dag på jobbet med alienation och Elvis Presley |
|
87 |
#blogg100 Vad är värst att vara rasist eller påpeka att något är rasistisk? |
|
84 |
#blogg100 Studier om klass och genus |
|
83 |
#blogg100 Att få ett sociologiskt skelett |
|
82 |
#blogg100: Eleverna gör en personlig definition av klass |
|
77 |
#Blogg100 Dag 11: Finns det diskriminerande strukturer? |
|
76 |
#Blogg100 anständighetstest utifrån Goffman |
|
76 |
#blogg100 Selfien som ett identitetsprojekt eller tecken på ett narcissistisk kultur |
|
75 |
#blogg100 Vikten av att få ett sammanhang |
|
75 |
#blogg100: Bilden av överklassen |
|
71 |
#blogg100 Hundra inlägg på hundra dagar |
|
69 |
#blogg100 Fanny Ambjörnssons ”en klass för sig” |
|
69 |
#blogg100 När könet bestäms i barnkammaren |
|
66 |
#blogg100 Barnfattigdom och vikten av att definiera begreppen |
|
66 |
#blogg100 Fox news rapportera från Rosengård |
|
65 |
#Blogg100 – Äta, sova, dö |
|
64 |
Vad jag vill ge mina elever! |
|
64 |
#blogg100 vad säger en bild oss, vad finns de sexistiska bilderna på män |
|
63 |
#blogg100 Kungen över Powerpoint blev tvungen att abdikera |
|
63 |
#blogg100 dag 8: inkomstskillnader mellan män och kvinnor |
|
62 |
#blogg100 minnesteknik och hitta den bildrika berättelsen |
|
59 |
#blogg100 En historisk plats men även en plats i förändring |
|
58 |
#blogg100: Överklassafari på Solsidan |
|
57 |
#blogg100 Var finns du sociologilärare? |
|
56 |
#blogg100 Att använda musik för att skapa diskussion |
|
54 |
#blogg100 Arbetslöshet som strukturellt och personligt lidande |
|
53 |
#blogg100 Den blåsta generation och några ingångar till att tala om arbetsmarknad utifrån sociologisk teori |
|
51 |
#blogg100 Min ursäkt för att få spela sonic youth på lektionerna |
|
51 |
#blogg100 pop och politik: Musik och klass – UR Play |
|
51 |
Uppgift på könsstereotypa leksaker |
|
49 |
#blogg100 hur säljer en man? Hur säljer en kvinna? |
|
48 |
#blogg100: Föreläsning om punk, graffiti och subkulturer |
|
47 |
#blogg100 Husby ett år senare och lite ”underklasshiphop” |
|
46 |
#blogg100 mångfald, integration och segregation i staden |
|
45 |
#blogg100 Pojkar ska inte gråta |
|
43 |
#blogg100 En fin sång med en stänk av normkritik och queerteori |
|
42 |
#blogg100 Våra värderingar i den offentliga sfären vs. privata sfären |
|
41 |
#blogg100 Att finna dramatiken i vardagen |
|
41 |
#blogg100 Om konsten att främmandegöra det välbekanta |
|
40 |
#blogg100 Analytiska knep: Att se kontraster bortom det självklara |
|
39 |
#blogg100: En beige medelålders lärares ödmjukhet inför rasistiska strukturer |
|
39 |
#blogg100 Didaktiskt tips: Undvika långa powerpoints |
|
37 |
#blogg100 Dag7: Den förtryckte mannen |
|
35 |
Det finns inga klasskillnader i Sverige #blogg100 |
|
35 |
#blogg100 Coachning i den pedagogiska verktygslådan. |
|
32 |
#blogg100 Manligheten i barnfilmen |
|
31 |
#blogg100 dag 6: Män som (nät) hatar kvinnor! |
|
30 |
#blogg100 Ett nätverk för alla lärare i sociologi |
|
29 |
#blogg100 Att finna njutning bland högarna av elevuppsatser |
|
29 |
#Blogg100 Vad är egentligen skillnaden på en baguette och en hamburgare? |
|
29 |
Blogg100: Fältstudie på Möllevången del 1 |
|
28 |
#blogg100 Jävla kapitalism! Ett elevexempel i sociologi |
|
28 |
#blogg100 I upptäcktsfärd i villaidyllen och valgrafiken |
|
26 |
David Wästerfors läser Kolbjörn Guwallius bok om graffiti i Stockholm: Förbrytare på spåret |
|
26 |
#blogg100 Klyftor inom staden |
|
26 |
#blogg100 Statistik om våld mot kvinnor i Europa |
|
25 |
#blogg100 Rasistiska stereotyper i Disney |
|
25 |
#blogg100 när en bild säger mer än tusen ord |
|
25 |
#blogg100 Föreläsninge om Möllevången och fältforskning |
|
24 |
#blogg100 Eleverna i möte med forskarna |
|
24 |
#blogg100 Gatukonst och politisk klotter |
|
23 |
#blogg100: Fest och politik |
|
21 |
#blogg100 Fika inte ensam! |
|
21 |
#blogg100 En solig dag på Möllevången |
|
11 |
#blogg100 Möten med Ture, Elisabeth och Maj Britt |
|
10 |
#blogg100 tags, graffiti, street art på Möllan |
|
10 |
#blogg100 Staden som en farlig plats? |