#blogg100 Kursplanstalibanen och rationalitetens icke-rationella grunder

#blogg100 inlägg 92 2017

Värt att påpeka att i detta inlägg rajlerar jag med företeelsen som jag kallar Kursplanstalibanen. Detta handlar inte om mina kollegor eller skola, där är det som tur är inget vanligt förekommande. Kursplanstalibanen handlar om alla de röster som vill ha ökad detaljstyrning i skolan.

Den sociologiska blicken – att se bortom det uppenbara

I tider av betygsättande, utvärdering , APT och konferenser så finns det något förtröstansfullt att läsa den brittiska sociologen Randall Collins. Boken heter ”den sociologiska blicken -att se bortom det uppenbara”. Vilket är precis var Randall Collins gör med i sociologiska sammanhang med ett klart och lättfattligt språk men samtididigt med många bottnar och djup. Ni har förstått den är obligatorisk i referenshyllan på alla gymnasieskolor.

Kolla innehållsförteckningen om inte annat.

Rationalitetens icke-rationella grunder

img_3464-1I första kapitlet så förklaras rationalitetens icke- rationella grunder. Bara rubriken är balsam för själen vid varje APT. I korthet handlar analysen om hur funktionell rationalitet (medel) och substantiellt rationalitet (mål). Alltså  de funktionellt rationella medeln kan leda fram till ett icke-rationellt mål och tvärtom. Det känns ju onekligen för mig bekant.

Jag har under året ibland kommit på mig att under möten upprepa just detta om rationalitets icke-rationella grunder för att behålla någon slags verklighetsförankring och synd distans till visss mindre angenäma delar av jobbet.

Sedan talar Randall Collins inte bara om byråkratin utan att det som håller samman samhällen är inte rationalitet utan det vila på en emotionell grund som upprätts av interaktionsritualer. Skulle vi vara rationella hade samhället fallit samman genom våra egoistiska motiv.

Kursplanstalibanen och funktionell dumhet

Når jag läser Randall Collins tankar tänker hur rationella medel leder fram till ett urholkat mål. Jag tänker framförallt på det jag kallar kursplanstalibanen Kursplanstalibanen är en karaktär som är vanligt i fortbildningssammanhang. Jag har främst mött dessa främst vid fortbildning om bedömning, betyg och under Gy11-reformen. Kursplanstalibanen citera alla styrdokument utantill och gör rigida tolkningar av dessa utan att ta hänsyn till elevers mående, motivation eller lärande. Råd från en kursplanstaliban ska tas med en nypa salt. För att deras slutsatser bygger på högst subjektiva tolkningar som i sitt praktiska utförande riskerar bli katastrof för ens undervisning.

Detta innebär givetvis inte att jag som lärare struntar i styrdokumenten för där står det mycket klokt. Men i syvende och sist är det jag som är ansvarig för att min undervisning fungerar.

Nu när vi vet vad som kännetecknar att passa på att koppla an till Roland Paulsen studie om arbetsförmedlingen där han använder begreppet ”funktionell dumhet” som på pricken beskriver Kursplanstalibanen och vissa andra skolbyråkrater. I svensk nyordslista 2013 definieras funktionell dumhet på detta minst sagt träffande sätt.

Funktionell dumhet innebär att man är kompetent och gör sitt jobb som man ska, men utan att kritiskt reflektera över om det är meningsfullt eller samhällsnyttigt. Medarbetarna ställer inga kritiska frågor om varför man ska följa modenycker och annat oreflekterat som företagsledningar gärna ägnar sig åt. Funktionell dumhet kan också innebära att man köper flummigt visionsprat och tar det på allvar.

Nyordlistan 2013

Den sociologiska blicken
Adlibris

Är sociologi ett studium av självklarheter, draperat i jargong? Tvärtom. Randall Collins ger läsaren en blick för sociologisk forskning när den är som mest fängslande. I denna välkända introduktionsbok problematiseras det till synes uppenbara. Gamla oreflekterade föreställningar om samhället och vårt sociala liv visar sig vara just oreflekterade intuitioner som inte håller streck när man undersöker dem noga. Med utgångspunkt i rationalitetens begränsningar och vikten av sociala ritualer, diskuterar Collins en rad spännande områden som makt, brottslighet, sex, kärlek och kvinnans position i samhället.

Genom sin förmåga att behandla djupa och svåra sociologiska frågor med ett klart och elegant språk, har Collins åstadkommit något så ovanligt som en introduktion som är av intresse också för avancerade studenter och forskare.

Ur bokens förord:

”Boken uppvisar sociologin när den är som bäst, men illustrerar också hur en bra sociolog tänker, skriver och ser.”

Thomas Brante, professor i sociologi vid Lunds universitet

One response to “#blogg100 Kursplanstalibanen och rationalitetens icke-rationella grunder

  1. Pingback: #blogg100 Från skitsnack till våld | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s