#blogg100 inlägg 83 2017
Efter Minnespromenaden på skolan.
I höstas gjorde jag mitt hittills mest ambitiösa blogginlägg om minnespromenad och begreppskunskap. Denna uppgift syftar att öva på begreppsförståelse och få en struktur på olika sociologiska dimensioner som Mikro/makro, kvalitivt/kvantitativt, konflikt, konsensus och aktör/struktur. Läs mer #blogg100 Vikten av att få ett sammanhang samt #blogg100 Att få ett sociologiskt skelett.
Begreppskarta,post-it lappar och ordlista.
Det jag inte hann med att berätta om hur eleverna fick efterarbeta med att sortera alla begreppen på en laminerad begreppskarta på A3 som ser ut som

Jag laminerade en karta med fyra dimensioner mikro – makro samt konflikt – konsensus.
följande. Denna karta använder jag sedan fortlöpande på kurser för att vissa på olika perspektiv och analytiska ingångar på olika arbetsområden.
Till sin hjälp fick de en ordlista på Quizlet som jag tryckt ut och ett häfte post-it.
På post-it fick de skriva begreppen för att sedan placera de på kartan.
När de är klara så får de förklara och motivera sin sortering för lärare och kamrater.

Så här ser slutresultatet, sedan var som är en korrekt sortering går ju att diskutera i vissa fall.