#blogg100 inlägg 79 2017
En sista uppgift på “pojkarna från Fittja”
Denna veckan har jag visat “pojkarna från Fittja” i båda mina kriminologi kurser. Det är år 3, det börja bli sommar,många räknar ner dagarna till studenten och vissa är mer stressade för ihop sina sista prov och inlämningar i andra ämnen. På kriminologi timmarna är de färdiga med alla större uppgifter och inväntar min bedömning och betyg på kursen. Som en slutsummering fungerar “pojkarna på fittja” väl. Jag har tidigare bloggat om hur dokumentären går att använda.https://sociologipagymnasiet.se/2017/04/07/blogg100-pojkarna-fran-fittja/
Det är med sorg jag inser att den försvinner från Svt-play inom kort.
Idag utvecklade jag det med en enkel “begreppsuppgift” att ge eleverna i uppgift att anteckna citat och sedan hitta en begrepps eller teorikoppling. Något som dels kan synliggöra vad de har lärt sig men också att jag får ett material för att göra quiz och begreppsövningar i framtiden.
Citera och koppla till begrepp och teorier:
Pojkarna från Fittja
Namn______________________________________________
Citat | Begrepp – teori |
Här råder öppen narkotikahandel, Du vet det är parallellsamhällen … polisen är handfallna. Det är på gränsen till anarki!
Man på parkering i Fittja |
Ex. Anomi |
Vi har ju det här ungdomens hus, vet du vad det kallas i folkmun.
Förbrytarskolan, där finns gangsters bland ungdomar. Där lär de sig… Ett äldre par i Fittja centrum |
Ex. symbolisk interaktionism och differentiella assoccationer |
Ramzy, När han valt mellan två saker. Han han alltid valt rätt!
Oguzhan |
Rational choice |
Vi är ju svenskar, men vi kommer aldrig bli svenskar. (…)Vi är invandrare, vi är stämplade. Ungefär som de stämplar djur.
Fittjabo |
Ex. Stämplingsteori, vithetsnorm |
Han var en så go kille då, Oguzhan. Vad har format honom till att idag säga att livet har gått helt åt helvete! Vad har format honom?
Janne Josefsson |
Ex. Socialisation, symbolisk interaktionism |
Musa och broder Johnny fick efter pappans död flytta till ett tiotal olika fosterhem, först tillsammans och sen skildes det åt. “Det fanns ingen stabilt eller tryggt hem”
Musa |
Sociala band (anknytning) |
“Mina förebilder i Fittja, var äldre kriminella killar”
Oguzhan |
Differentiella assocationer (inlärningsteori) |
Farsan var smart, men på fel sätt. Han var ett ondskefullt geni…Musa | Ex. Sociala band |
Jag ville ju va miljonär, ha en fucking strandvilla i Miami.
Oguzhan |
Strain – etablerade mål |
Du (Ramzi ) har allt man ska ha – fru, barn och jobb. American eller swedish dream
Oguzhan |
Merton. strain (etablerade mål) |
Slår en polis mig, då slår jag tillbaka. Jag bryr mig inte …
Har jag rörigt omkring mig blir jag rörig Oguzhan |
Självkontrollsteorin
Kontrollteori |
De kommer tio polisbilar till Fittja, då kastar alla barnen sten | Ex. Formell kontroll |
Sedan kommer mamma och nattvandrarna i sina västar. Då lugnar de ner sig. Det kan vara bästisen mormor och då visar de respekt
Oguzhans syster |
Ex. Informell social kontroll |
Gabbe om sitt gäng!
Vi förstår inte varför folk hatar oss. Vi gör ju nytta. Jag har inga problem att skjuta ihjäl någon. Vi är krigare, vi gör oss av med människor som inte förtjäna att leva |
Neutraliseringsteknik |
Ping: #blogg100 Översiktlighet framför detaljstyrning av kriminologikursen | Sociologi på gymnasiet·