#blogg100 Konsten att skriva utredande texter

Blogg100 inlägg 52 2017

Att vara konsekvent i sina krav på elevuppgifter

Igår så bloggade jag om vikten av att lära eleverna formen för en utredande text. Idag ska jag visa hur jag försöker vara konsekvent och tydlig i mina anvisningar samt hur jag använder en mall för instruktioner och bedömning som är någorlunda tillämpbar för de flesta uppgifter. Jag kommer först redogör varför det är viktigt, vad som en utredande text (analys) ska innehålla samt avslutningsvis ta upp några av de faror det finns i att fastna i detaljer.

Fördelen med att kunna skriva utredande.

Att kunna skriva utredande texter blir för en gymnasist ytterst viktigt. En gymnasist som har en grundförståelse för hur en text ska läggas upp har en otroligt gentemot de kamrater som saknar denna kunskap.  För att höja ribban på undervisningen samt studieförbereda alla så bör alla få en grundläggande struktur som de kan tillämpa på de flesta analysuppgifter. Jag utgår från svenskämnets krav på ”en utredande text” som mall för alla uppgifter från första skrivuppgiften i samhällskunskap 1 till  en form som är enkel att greppa och gå att bygga ut under gymnasieåren. de nytta av på i princip alla ämnen de läser i skolan och är  principer som är tillämpbar på både korta och långa uppgifter. Här kommer en listning hur jag visar på kraven för att skrivuppgiften.

  1. Vad är typiskt för en utredande text?

Bild5

Detta blir en inledande översikt för vad som krävs, som går att fylla på med detaljer efter hand.

 

Bild6

Här specificeras  mer noga, som fungera som en mall. Komplettera gärna med ett elevexempel

  • Bild7

    Förhoppningsvis har de med det från svenskan, men om inte så tydliggör det

    Att granska och hänvisa till källor

 

 

Faran att fastna i detaljer.

Först kort om faran att vara alltför detaljerad i sina anvisningar då är risken att eleverna blir allt för instrumentella och missar både sammanhang och ämnesdjup. Framförallt är risken att de mindre instrumentellt styrda eleverna men som har engagemang och intellektuell nyfikenhet förlora sin motivation. Något jag under inga omständigheter vill hållas ansvarig för.

Jag upplever att det finns vägar för att undvika detta, genom att exempelvis

  1. ge elevexempel och
  2. delar upp arbetet i olika moment som exempelvis först en vecka till inläsning och formulera problemställning, ett moment för teoridiskussion och avslutningsvis analytiska metoder.

På så sätt blir kraven mer direkt kopplade till vad de för stunden gör och de fastnar inte i detaljer eller ett alltför instrumentellt förhållningssätt.

 

 

 

 

 

 

One response to “#blogg100 Konsten att skriva utredande texter

  1. Pingback: #blogg100 Uppsatsens olika delar | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s