#blogg100 Gör arbetssamhället oss till slavar?

Gör arbetssamhället oss till slavar?

#blogg100 inlägg 41 2017

”Arbetskritikens grundfråga är närmast banal i sin enkelhet: om vi ökar vår effektivitet med ny teknologi, varför kan vi då inte befria oss från det arbete som de flesta av oss upplever som ett tvång? Det är en enkel fråga, men ingen annan fråga avslöjar lika effektivt hur irrationellt samhället är.”

Roland Paulsen, idévärlden, Sön 15 jan 20.00 2017

Efter gårdagens tillbakablick på fjolårets skolbesök av Roland Paulsen vill jag tipsa om ännu ett avsnitt av idévärlden. Detta var premiären av programserien med Roland Paulsen som fick tala om sin arbetskritik. I slutet av programmet opponerar Åsa Lindeborg och Eva Uddén Sonnegård mot Paulsens teorier. Det mest anmärkningsvärda är hur lite de båda opponenterna kunde bemöta, problematisera och visa på andra förklaringar gentemot Roland Paulsens teser om automatiseringen av arbetet .

Eva Uddén Sonnegård som är doktor i nationalekonomi och en av arkitekterna bakom regeringen Reinfeldts arbetslinje borde kunnat haft intressantare invändningar än att vi behöver arbeta mer för att upprätthålla framtidens välfärd och att arbete är primärt självförverkligande. För den som jag, som är försiktigt skeptisk gentemot Roland Paulsens tes och vill kunna ge mina elever andra perspektiv på arbete och arbetsmarknad så finns det andra vägar att gå.

Att läsa mer

Jag skulle rekommendera att istället att läsa Sandro Socco invändningar om ”jobb som försvinner” i Arena.  Samt Jesper Roine som bemöter Roland Paulsens på den nationalekonomistiska bloggen ekonomistas där vi även får läsa Roland Paulsens repliker. Mycket intressant för den som vill fördjupa och nyansera ovan animation av Roland Paulsens arbetskritiska teorier.

Den som verkligen vill gå på djupet i saken bör ju läsa Roland Paulsens (2010)”arbetssamhället – hur arbetet överlevde teknologin”. Här i citatrutan ligger ett utdrag ur baksidan av boken.

”Behovet av arbete har tack vare den teknologiska utvecklingen aldrig varit mindre än idag. Ändå arbetar vi mer än vad man gjort under större delen av den mänskliga historien.

I arbetssamhället arbetar man inte för att producera något i första hand. I arbetssamhället är arbetet ett självändamål. Som en följd av denna arbetsideologi töms arbetet på innehåll och mening.”

Roland Paulsens (2010)”arbetssamhället – hur arbetet överlevde teknologin”

Hur går det använda ovan klipp i undervisningen.

Hur ska det går att använda detta i sin undervisning. Det går att använda i samhällskunskapen på flera områden.  Jag ser att det kan vara relevant när vi arbetar med nationalekonomi och ekonomisk politik i samhällskunskap 2. Då kan dessa teser skaka om och väcka diskussion utifrån vad eleverna då lärt sig om monetarismens och nykeynismens teorier om arbete, arbetslöshet och tillväxt.

Inom sociologikursen kan det åskådliggöra hur sociologin kan problematiserar det vi lärt oss att ta för givet. Att det är viktigt att arbeta för din skull och för samhället i stort. Varfär inte ta upp det i samband med klassikerna. Att koppla samman Paulsens arbetskritik med Webers ”Protestantismen etik och kapitalismens anda”.

Det går att koppla till det Karl Marx kallade en ”dominerade ideologi” att de dominerande eliterna i samhället behöver skapa vad han kallade en ”falsk medvetande” hos folket för att upprätthålla ett i grunden orättvist samhällssystem.  På så sätt kan inflytelserika sociala grupper som adeln i feodalismen eller borgarklassen i kapitalismen legitimera sin maktposition genom att kontrollera dominerande idéer och uppfattningar i samhället (överbyggnad).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s