#blogg100 att låta eleverna självvärdera

…vad de gör

blogg100 inlägg 37 2017

Konsten att ge konstruktiv kritik…

Att ge bra feedback är ett av pedagogiken främsta forskningsfält. All feedback är inte nödvändigtvis bra och ingen återkoppling är inte heller bra. Min personliga erfarenhet är att ibland så har jag lagt ner för mycket tid på att bedöma och framförallt formulera kommentarer med syfte att peppa och vara konstruktiva. Muntlig feedback är alltid att föredra men det tar mycket tid och tendera även det bli väl mycket envägskommunikation. Då läraren talar och eleven lyssnar.

I vintras gjorde jag ett försök till mer elevaktiv feedback. Mina elever på samhällskunskap 3 hade gjort en analysuppgift om kolonialism och koloniala oförrätter. Vilket i sin tur var baserat på höstens FN-rollspel som bl.a. handlade om koloniala oförrätter inom internationell politik. Efter detta skulle de analysera frågan utifrån olika teoretiska perspektiv på internationell politik.

Först självvärdering annars ingen feedback!

När det skulle få tillbaka sin uppgift, så sa jag nu måste ni först läsa genom era uppsatser utifrån min bedömningsmall och värdera era uppgifter styrkor och svagheter.  Denna som inte har självvärderat får inte ett omdöme. Här skulle denna animation från UR om komplexa samband också fungerat bra.

Eleverna tog det ovanligt seriöst och i de flesta fall skildes sig inte deras bedömning nämnvärt från min bedömning. I vissa fall så var snarare mina elever avsett mer självkritiska än deras mer generösa lärare. Samtalen blev genomgående mer av dialog och mer konstruktiva än vid andra bedömningssamtal.

Jag hoppas kunna utveckla formen och använda den i högre grad inom all min undervisning. Lite svårt vi stora grupper, men då har jag testat att låta eleverna ge kamratrespons på varandras utkast någon vecka innan slutinlämning.

Mallen för deras självvärdering

Bedömning av analysuppgift: kolonialism

 

Namn:

Kommentar:

Detta var bra Det går att utveckla
   

 

       
Är texten utredande text?

 

Har texten inledning med frågeställning?

 

 

Eleven kan, med viss säkerhet och på ett strukturerat sätt, uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsform Eleven kan med viss säkerhet samt formulera sig självständigt i förhållande till källorna. Med säkerhet
Använder du flera källor?

 

Har du adekvata källhänvisningar

 

 

I arbetet med samhällsfrågor kan eleven med viss säkerhet söka och tolka information från olika källor, göra adekvata källhänvisningar.   Med säkerhet
Ger du en teoretisk bakgrund (redogörelse)?

 

Definieras och förklaras centrala begrepp?

 

 

Eleven kan översiktligt redogöra för centrala teorier utifrån olika perspektiv. Eleven kan utförligt redogöra för centrala teorier utifrån olika perspektiv. Utförligt och nyanserat
Redogör du för relevanta politiska, ekonomiska, historiska och sociala bakgrundsfaktorer

 

Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för hur olika faktorer och förhållanden skapar olika förutsättningar för individer, grupper och nationer  utförligt redogöra.

 

Utförligt och nyanserat
Analys

Visar du på ett samband, med ett tydliga orsaker och konsekvenser

 

 

  Eleven kan analysera komplexa samhällsfrågor och identifiera orsaker och konsekvenser.  
Använder du två teoretiska modeller för att analysera orsakerna

 

 

  I analysen använder eleven med viss säkerhet samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller Med säkerhet
Jämför och diskuteras de olika teoretiska förklaringarna utifrån din frågeställning? samt diskuterar översiktligt deras styrkor och svagheter Utförligt Utförligt och nyanserat
       

 

One response to “#blogg100 att låta eleverna självvärdera

  1. Pingback: #blogg100 Att få ett ett vetenskapligt- och kritiskt förhållningssätt | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s