#blogg100 Frihetens dilemma!

#blogg100 inlägg 34 2017

Dilemmat med att släppa eleverna fritt!

Jodå, en svulstig rubrik men ett konkret innehåll.  Hur jag på ett enkelt sätt stöttar mina elever vid mer omfattande självständiga arbeten.

I min ambition att höja ribban för vad eleverna ska lära sig i mina sociologi- och kriminologi kurser så vill jag att eleverna gör minst en mer omfattande skrivuppgift. Varför har kunskapskrav då de förväntar sig vara utförliga, nyanserade och välgrundade om de inte får möjligheten att vara det.

De flesta som arbetat som lärare och för all del studerat vet att det är förenat med vissa problem och svårigheter. Vissa skjuter på arbetet till sista stund och det blir då ofta inte så genomarbetat som önskat och andra får inget inlämnat i tid. Som lärare kan det vara svårt att veta vilka som behöver hjälp, stöd och handledning. Jag har infört vissa åtgärder.

Att dela upp arbetet – ha olika deldeadlines.

Då har jag olika check-up lektioner då eleverna ska vara färdiga med en specifik del av uppgiften som exempelvis teoriavsnitt. Då de antingen får lämna ifrån sig ett utkast och ännu bättre vad gäller min snabbhet och min arbetsbörda att de får göra en parvis kamratbedömning på avsnittet.

Min enkät – så här långt har jag kommit!

Genom att dela ut en enkät, då de får berätta om hur långt de kommit. Så vinner jag och eleven vissa fördelar då jag se vilka som behöver omedelbar hjälp, eleven ser vad som behövs göra för att bli klara, se vad de gjort och jag tydliggöra vad jag förväntar mig ska ingå vad gäller struktur, bakgrund, källor och formalia.  I en mindre grupp hinner jag sedan under lektionen hjälper de som vill ha hjälp och i övriga får arbeta själva.

Att dela ut en sådan snabbavstämning går göra både i pappersenkät och google formulär. Förutom att det bli slöseri i papper så föredrar jag i det här fallet pappersformat då svarsfrekvens och strul med login minimeras. På något konstigt sätt blir det som ligger fysisk på bänken viktigare än det som finns digitalt.

Ett exempel: så långt har du kommit med din uppgift?

Uppgift: En analys av ett brott

 

Namn___________________________

Fråga Nej Delvis Ja
Din uppgift är färdig?

 

     
Jag har ett utkast att visa upp?

 

     
Förarbete:

 

     
Jag har en frågeställning?

 

     
Jag har läst in och valt teoretiska modeller?

 

     
Jag har en disposition för uppgiftens innehåll

 

     
Skrivande

 

     
Jag är färdig med min inledning?

 

     
Jag har redogjort och beskrivit bakgrunden? (fall)

 

     
Jag har redogjort för de teorier och begrepp jag använder?

 

     
Jag är färdig med min analys?

 

     
Jag har skrivit min avslutning/sammanfattning där det tydligt framgå hur jag besvarar frågeställningen?

 

     
Jag har gjort referenser i texten och samlat det i en källförteckning?      

 

Idag ska jag göra:

 

Behöver du hjälp

  • Ja , med……………………………………………………………………………………………………………..
  • Nej

 

 

One response to “#blogg100 Frihetens dilemma!

  1. Pingback: #blogg100 Att få ett ett vetenskapligt- och kritiskt förhållningssätt | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s