#blogg100 Eleverna sjunker in i teorierna och jag njuter

Att knyta ihop säcken!

#blogg100 inlägg 29 2017

Igår bloggade jag om mina förväntningar och tankar när det dags att knyta ihop säcken – avsluta sin kurs. Nu är det så att jag inte avslutar med en uppsats, men jag har en omfattande uppsats som vi avslutar kring påsk för att sedan få tid till en fältobservation på Möllevången i Malmö i maj. Då eleverna får chans att själva välja sin ambitionsnivå utifrån hur nöjda med sitt betygsläge. Så här ser i princip min planering för sociologinBild1 ut. Jag har tidigare bloggat om tanken bakom planeringen.

Att analysera  levnadsberättelser

Min mest omfattande uppgift i sociologi är att eleverna skriver en uppsats utifrån en levnadsberättelse.Eleverna gör först intervjuer med äldre släkt och bekanta som de presentera muntligt för varandra.

Utifrån dessa levnadsberättelser så ska de göra en uppsats där det företrädesvis ska analysera hur klass eller kön har påverkats deras intervjupersons livshistoria. Mer om uppgiften går läsa här:

Blogg100: En utförlig fördjupning på klass

#blogg24 Levnadsberättelsen som ett sätt att förstå sig själv och det samhälle vi lever i

Eleverna sjunker in i teorierna och jag njuter

När jag skriver detta inlägg så sitter en grupp elever och skriver teoridiskussioner till sina uppsatser, de har  krav på sig att kunna hänvisa till minst tre längre texter som berör teorier och forskning om klass eller kön. Här kräver jag källor som är lite utöver vad de vanligtvis använder som lärobok och uppslagsverk.

De ska bena ut begreppen och teorier, hitta egna definitioner och  värdera vilka teorier blir relevanta för just deras frågeställningar. Trots att uppgiften är utmanade så ställs det få frågor om uppgiften. Utan eleverna arbetar väldigt koncentrerat och jag erkänner jag njuter förväntansfullt.

Till helgen ska de lämna in ett utkast till mig. Det är inte utan att jag har höga förväntningar och förhoppningar att många av de mer eller mindre lever upp till de högt ställda kunskapskraven samt att jag i slutändan förväntar mig en trivsam och intressant läsning av elevuppsatser. #blogg100 Att finna njutning bland högarna av elevuppsatser

I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp, teorier och modeller samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade slutsatser. Dessutom värderar eleven teorierna med nyanserade omdömen och argumenterar för deras styrkor och svagheter.”

Betygskraven för A vad gäller begrepp, teori och modeller

Skolverket, kunskapskrav i sociologi

Att nå dit jag är idag då eleverna självständigt och med hög motivation skriver teorikapitel och analysera komplexa frågor om vilka hinder och möjligheter som är kopplat till en persons könsidentitet eller klassbakgrund. Det har krävt flera genomgångar, diskussioner och övningar från mig. Men först och främst handlar det om en medveten strategi för hur jag planera min kurs och förhåller mig till eleverna. För att sammanfatta i en mening så handlar det om att:

Först så vill jag sänka trösklarna för eleverna in i sociologiämnet för att sedan höja ribban för vad eleverna kan lära sig.

One response to “#blogg100 Eleverna sjunker in i teorierna och jag njuter

  1. Pingback: #blogg100 Sänk trösklarna! | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s