#blogg100 inlägg 17 2017
Musik i sociologiundervisningen
Jag beklagar att jag sällan kör musikexempel för att sätta igång undervisningen. Jag har bloggade mycket om detta i förra utmaningen: att använda musik för att skapa diskussion. Jag har ett upplägg som jag ännu inte provat om utifrån musikexempel visa på olika exempel på att växa upp i Sverige. För att diskutera socialisation, identitet och kultur.
Avantgardet – Nybro, narkotika och rastlöshet
Bandet Avantgardet gjorde en temaplatta på sångarens Rasmus missbruksbakgrund. Öppningsspåret är denna.
”
Jag är Napoleon Och jag kan aldrig bli nån annan Än Napoleon
Som villkorslöst tänker stanna Det svarta fåret föddes in i medelklassen 1986 Den mest emotionellt dränerande pojke Som Småland nånsin sett Bäst på fotboll men helt ointresserad För han ville bli poet Populärast i skolan ändå otillfredsställd Vad gällde uppmärksamhet Han var Napoleon Och kunde aldrig bli nån annan Än Napoleon Som villkorslöst tänkte stanna Sveriges arbetsmarknad och mentalsjukvård Banade väg för alkohol I ett plan över Nordsjön med ett lågprisbolag Närmade han sig sina mål Så på en pub i Belfast utan fördomar Kunde han hata sig själv tillfreds När han övertygat sig själv om den bilden Såg han till att storyn spreds Om Napoleon Som aldrig kunde bli nån annan Än Napoleon Som villkorslöst tänker stanna Jag var Napoleon Som aldrig kunde bli nån annan Än Napoleon Som villkorslöst tänker stanna ”
Ping: #blogg100 Du tycker det är härligt med en kvinna som kan allt! | Sociologi på gymnasiet·
Ping: #blogg100 Etnicitet och identitet genom Erik Lundin Suedi | Sociologi på gymnasiet·