#blogg100 Så trappades våldet i Malmö upp – en teoriuppgift

#blogg100 2017 inlägg 15

Att sätta teorier i ett sammanhang

På senaste tiden har jag arbetat med övningsuppgifter som syftar till att träna eleverna i teori- och begreppshantering. Jag har tidigare bloggat om teoriuppgiften ”på rätt sida älven”. Vilka förklaringar är relevanta och vilka är mindre relevanta. Vad går lätt att finna begreppskopplingar och vad finns det för bakomliggande förklaringar till ett problem som i detta exempel ”det upptrappade våldet i Malmö”.

Där sydsvenskan kartlägger olika personer, nätverken och orsakerna bakom de många skjutningarna i Malmö under senaste året. Tyvärr är den låst och kräver betalning, men den trägne kan nog komma åt kartläggningen på något sätt alt. hitta ett liknade exempel.

Jag tror även att intervjun med kriminologen Manne Gerell som jag delade häromdan från fjärde uppgiften skulle vara en lämplig introduktion på uppgiften. Länk

Eleverna sätter samman en ordlista

Utifrån läroboken så får eleverna själva göra en ordlista från lärobokens teoridelar där de definierar nyckelbegrepp och jag tar in deras ordlistor och redigera samt komplettera med bilder i Quizlet. Här är deras ordlista ” kriminologisk ordlista” som de kan göra övningar och quiz på. Jag försöker koppla bilder för att underlätta inlärningen. Se min bloggpost om minnesteori: Minnesteknik som ett redskap för att introducera sociologi.

Uppgiften:

Som finns att ladda ner  här: Dödskjutningar i Malmö teoriövnin

En uppgift med syfte att öva er i att hitta kopplingar i texten till begrepp/teori samt resonera kring bakomliggande faktorer, utvärdera olika förklaringar och åtgärder.

Material: Artikel, Begreppslista, ordlista samt lärobok

1. Problemet: Hitta två begrepp, teorier eller modeller som är speciellt lätt hitta kopplingar till i Sydsvenskan kartläggning?

2. Bakomliggande orsaker: Hitta två begrepp, teorier eller modeller som kan vara viktiga för att analysera de bakomliggande orsakerna?

3. Utvärdera: Välj två begrepp, teorier eller modeller som du/ni anser vara mindre relevanta för problemet med dödskjutningar?

4. Åtgärder: Utgå från två enligt dig relevanta förklaringar och fundera på vad som bör bli de logiska brottsförebyggande åtgärderna som exempelvis förändrad lagstiftning, polisnärvaro, sociala satsningar, individuella åtgärder, straff, stadsplanering eller ökad övervakning.

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-04/sa-trappades-valdet-i-malmo-upp

2 responses to “#blogg100 Så trappades våldet i Malmö upp – en teoriuppgift

  1. Pingback: #blogg100 Pojkarna från Fittja | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg100 Översiktlighet framför detaljstyrning av kriminologikursen | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s