#blogg100 om genusfrågor och feminism på gymnasiet

#blogg100 inlägg 8 2007-03-08

Feministisk rörelse och tankar om internationella kvinnodagen i klassrummet

Idag den 8:e mars den internationella kvinnodagen så smyger jag på några elever som fnissar åt en video. Det är denna rätt roliga sketch om en grabbig reklambyrå med ett som planerar en kampanj den 8:e mars med svartvita videor med b.l.a ”manliga skådisar som berätta om hur kvinnor ska behandlas”.

Sedan diskuterar eleverna två tjejer och en kille att det är ju precis så här den ”internationella kvinnodagen” är när den som sämst. Att den snarare förstärker könsstereotyper än problematiserar den och engagemanget för jämställdhet och den politiska dimensionen tonas ner glöms bort.Det är alltså inte gänget som du gratulerar på kvinnodagen!

Som lärare och samhällsmedborgare så välkomna denna medvetenhet och engagemang som faktiskt inte till hur ovanligheterna utan snarare tillhör vanligheten. Notera att jag endast kommer beskriva mina subjektiva upplevelser och utesluter inte att det finns andra tendenser och utvecklingar i andra skolor och sociala sammanhang.

Förändrade attityder och ökat engagemang

Sedan jag började undervisa i sociologi så uppfattar jag att mycket har hänt med elevernas förförståelse och inställning till stora delar av kursinnehållet. Där det märkts mest är feministiska frågor men även hur eleverna betraktar sociala strukturer och inte minst frågor om klass, etnicitet och diskriminering.

För fem år sedan var de få elever som betraktade sig som feminister och kunde ibland användas som ett skällsord för någon obskyr manshatande subkultur. De flesta killar var relativt ointresserade av genusfrågor och många satt en ära i att inte erkänna några som helst sociala strukturer och normer som på något sätt begränsade individens möjligheter. Jag som lärare blev lite motvilligt någon slags ”strukturgubbe”, som rabblade statistik, begrepp och teorier.

Idag är det fel att påstå att förhållanden är helt omvända, men väldigt annorlunda då de flesta eleverna gör feministiska ställningstagande och är inte sällan rätt medvetna om genusfrågor och inte sällan feministiska teorier. De flesta av de fåtaliga killarna på kurserna hänger med och diskutera initierat genusfrågor och läser feministisk litteratur .På skolan jag jobbar på har en engagerad feministklubb som gjort kampanjer ”sluta ruta våra brudar” som rör om hur kvinnor inte presenteras och representeras i historieundervisningen. Kolla gärna TV-reportaget om dem.

Så mycket som faktiskt kan ske på några år. Nu är jag nog fortfarande ”strukturgubbe”, men jag får betona mer aktören, det sociala samspelet och situationens betydelse för att väga upp mot strukturen. Och ibland kan det behövas fler röster som vågar opponera sig mot det strukturella och social konstruktivistiska perspektivet som dominerar väl mycket i klassrummet. Det är ju faktiskt inte så är att gymnasieundervisningen i samhällskunskap nödvändigtvis handlar om att vara överens utan snarare tvärtom. Vi ska motverka filterbubblor. Men i stort är utvecklingen glädjande och spännande för en lärare i sociologi och samhällskunskap.

Att undervisa om genusfrågor:

Under dagen så ramlade jag över den lilla film från nyhetssajten från kit. Inte så illa och kan sätta igång lite liv i begreppsdiskussionen och går komplettera med min mycket lilla genusordlista här nedan samt SCB:s klassiker ”på tal om kvinnor och män 2016”. Jag passar också på att slå ett slag för Sveriges Kvinnolobbys skolmaterial ”kvinnors rättigheter” 

Jag använder ofta sajten Quizlet för att ge eleverna en begreppsöversikt. Här är min sammanställning av begrepp från NE: läromedels avsnitt om ”genus, normer och sexualitet”som undertecknad är författare till.

https://quizlet.com/173746356/flashcards/embed

Skärmklipp 2017-03-08 20.41.15

Ordlista från Quizlet

2 responses to “#blogg100 om genusfrågor och feminism på gymnasiet

  1. Pingback: #blogg100 Du tycker det är härligt med en kvinna som kan allt! | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg100 Att göra skönhet! | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s