Att undervisa i kriminologi
Jag har haft en Hs-fördjupning i kriminologi i snart tre läsår. Eftersom kriminologi och sociologi är väldigt teoretiskt närliggande så kommer jag fylla på med mycket kriminologi. Vi arbetar utifrån Jerzy Sarneckis ”brottsligheten och samhället” som är en kortfattat teoriöversikt i kriminologi som enligt mig fungerar väldigt väl. Även teori och metoder är i grunden detsamma så blir undervisningen rätt annorlunda. Läser man kriminologi så vill man ha mer action, spänning och dramatik. Det muntliga berättandet får större utrymme och jag får planera lektioner på teman som dödligt våld och mord.
Podnerds och en fördjupningsuppgift utifrån en podcast.
På senare tid har jag upptäckt i diskussioner att många elever hänvisa till olika podcast som tar upp olika brott och rättsfall.Så när efter att tragglat olika teoribildningar, brottstatistik samt brott – och rättshistoria så bestämde jag och eleverna oss för att göra en fördjupningsuppgift utifrån en podcast. Det som förvånande mig var omfattningen av poddlyssnadet, väldigt många lyssnar på fritiden och vissa hade lyssnat på väldigt många. Elever som beskrevs sig själva som ”podnerds” Här är några exempel på poddar som eleverna fick välja ur.
, i lagens namn (radioprogram P1),
Uppgiftens struktur:Ett brottsfall och en teoridiskussion
Uppgiften som delas ut tillsammans med matris och elevexempel:
Du ska hitta en podcast om ett brottsfall, en biografi eller specifik samhällsfråga med kriminologisk relevans. Detta fall kommer du få berätta om för dina kamrater. Sedan ska du utifrån detta göra en analys där du diskutera fallet utifrån några teorier/begrepp som vi gått genom i läroboken.
Material: Podcast ex. P3 dokumentär , i lagens namn (radioprogram P1), Svenska mordhistorier och rättegångspodden
Läroboken och våra ordlistor
Tidsramar:
Vecka | ||
|
Du väljer podcast och lyssnar på den
Deadline 1: Du ska ha lyssnat genom din podd |
|
V 10 | Era brottsfall presenteras i mindre grupper under lektionerna
Deadline 2: Preliminär frågeställningen ska presenteras |
|
V 11 | Arbeta med teorier, inläsning och skriva teoriavsnitt | |
V 12 | Deadline 3: Teoriutkast är klart
Arbeta med eran analys |
|
V 13 | Sammanställning, redigering
Slutinlämning |
Uppgiften
Din analys ska innehålla: Du ska skriva en utredande uppsats på ca 4-5 sidor. Det ska finnas referenser eller noter i texten och en samlad källförteckning. Läs gärna elevexemplet här nedan för att få en bild av vad
Inledningsavsnitt:
Metod och material: Presentera kort dina källor, perspektiv och metoder samt motivera varför det är relevant och/eller trovärdigt i sammanhanget. Lägg framförallt fokus på att resonera källkritiskt utifrån podcasten som du baserar din analys på. Bakgrund: Att ge en bakgrund till brotten som begåtts (rubricering), ge eventuell juridisk, historisk och statistisk bakgrund Teori och begreppsavsnitt: Här definierar du dina nyckelbegrepp redogör du kort för de teorier som är centrala för din analys. Analysavsnitt: Här ska du koppla samman teori och brottsfallet till en analys. Där du förklarar samband, resonerar kring orsaker och följder, jämför och värdera olika perspektiv utifrån ditt fall. Avslutning: Där sammanfattar genom att dra slutsatser utifrån din frågeställning (återupprepa din frågeställning för tydlighetens skull. Förklara vad du kommit fram till och ger motiverade förslag till ett svar eller en lösning. Källförteckning: Enligt anvisningar
|
Ping: #blogg100 Att ge feedback till varandra | Sociologi på gymnasiet·
Ping: #blogg100 Översiktlighet framför detaljstyrning av kriminologikursen | Sociologi på gymnasiet·
Ping: #blogg100 Våld | Sociologi på gymnasiet·