Att arbeta med ”på rätt sidan älven” utifrån Karl Marx

bloggpost 3 #blogg100 2017

Karl Marx och Max Weber är två traditioner bakom de flesta klassteorier

Jag fortsätter att redogöra för hur vi arbetade med klass utifrån Janne Josefsson dokumentär ”på rätt sida älven”. En dokumentär som visar på Janne Josefsson visa på ungdomars villkor i Örgryte och Biskopsgården i Göteborg 1987 och 2006. En bra introduktion för att introducera olika teorier om klass för.

Eftersom grunden för de flesta teorier och studier om klass utgår från två av sociologins klassiker Karl Marx (1818 – 1883) och Max Weber 1864-1920). Så försöker jag introducera dem tillsammans för att visa på likheter men även betydande skillnader i de teoretiska utgångspunkterna. Nedan så får ni min korta introduktionstext om Karl Marx och de frågor som jag ställde upp på dokumentären:

Karl Marx – klass förklaras med  relationen mellan arbete och kapital

bild18

Karl Marx utgångspunkter

Karl Marx gör sin klass med individens ekonomiska tillgångar och ägande.

Då utgår vi från Karl Marx som delade in samhället av två klasser: arbetsgivarna, som kallades kapitalister(borgarklass), och löntagarna, som kallades proletärer (arbetarklass).

Kapitalisterna ägde helt enkelt produktionsmedlen d v s råvaror, fabriker och maskiner och köpte helt enkelt arbetskraften av arbetarklassen.

bild19

Bas och överbyggnad

I denna indelning har vi en liten minoritet kapitalister och en majoritet proletärer som är i beroendeställning gentemot kapitalisterna som kontrollerar produktionsmedlen och därmed arbetsmarknaden och arbetsförhållanden. I Karl Marx`s fall blir klass ett politiskt begrepp för att visa hur arbetarklassen utnyttjas av den kapitalägande klassen.

I klassforskning som tar utgångspunkt i Karl Marx så fokuserar man på hur stora kollektiva grupper (arbetarklass, löntagare) som utnyttjas (exploateras) genom exempel sämre arbetsvillkor, otrygga anställningar och låga löner för att borgarklassen ta ut vinst (profit) på arbetarklassens bekostnad?

Frågor på dokumentären:

  1. Klass i Marx-traditionen handlar klass alltså om produktionsförhållande och ens plats i produktionen. Hur visas detta i filmen vad gäller föräldrars yrken? Vilka arbetsförhållande går att ana i skildringarna? Hur speglas detta i ungdomarnas  drömmar inför framtiden?Deras utbildnings – och yrkesval?
  2. Vad menas med att det råder en motsättning mellan arbete och kapital?
  3. Hur visar sig motsättningen mellan arbete och kapital i dokumentären?

Skriv på sociologi på gymnasiet, anmäl dig i formuläret i detta inlägg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s