Blogg 100-Sociologi som ett motgift mot faktaresistans och filterbubblor!

bloggpost 1 #blogg100 2017
blogg100-logotype-300x256Blogg 100-utmaningen, 3 år senare nya utmaningar!

I förra veckan kom ett mejl in i boxen från bisonblogg om blogg100- utmaningen. Jag har deltagit i utmaningen 2014 samt en spin-off i december kallad blogg24. Detta engagemang var startskottet för bloggen ”sociologi på gymnasiet” inlägg som gjordes då är i princip stommen i innehållet på den här bloggen och jag har haft svårt att uppdatera utan dessa utmaningar.

Nu har det gått 2 – 3år och min undervisning har utvecklats, jag undervisar också mycket i vår HS-specialisering i kriminologi, jag har skrivit läromedel i samhällskunskap för NE och jag läser fortlöpande in mig mer i aktuell kriminologisk och sociologisk forskning på fritiden. Så jag tycker att jag har mer att tillföra till bloggen för att dela med mig och inspirera mina läsare. För under tiden som bloggen varit mer eller mindre inaktiv så har besökstrafiken ökat.

Sociologi som ett motgift mot faktaresistans och filterbubblor!

Sedan har tiden förändrats under de senaste åren, då bloggen syfte vara att främja en didaktisk utveckling i ett i princip nytt gymnasieämne. Idag är syftet delvis ett annat visa på hur sociologi men även andra samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen är viktigt för att skapa engagemang för samhället, vara källkritiska och ha ett vetenskapligt förhållningssätt i en tid då journalister hotas, där val vinns på lögner och halvsanningar och vi alla fastnar i våra filterbubblor. I ett sådant klimat blir ett samhällsvetenskapligt ämne som sociologi viktigare än någonsin för att visa på olika perspektiv och komplexa samband, att vara källkritisk och underbygga med fakta och forskning. Det var detta som slog an en sträng hos mig när jag läste bisonbloggsmail om bloggutmaningen. För att citera ur bloggutmaningen:Blogg100 för att din röst har betydelse.

Donald Trumps aktiva försök att tysta och misstänkliggöra oberoende medier och viktiga röster som granskar makthavare är oroväckande. Även helt vanliga människor som tillhör minoriteter eller kämpar för deras rättigheter blir attackerade. Vi ser tyvärr samma utveckling även på hemmaplan, där vinklad och falsk propaganda seglat upp som konkurrenter till oberoende och faktagranskade källor (medier, samhällsinstitutioner, vetenskap och forskning) och där människor inte vill eller har möjlighet att skilja dessa åt från rena lögner.

Jag hoppas att Blogg100 kan göra skillnad.

Vi deltagare enas i entusiasmen och engagemanget, snarare än det beräknande, dömande och cyniska. Vi tar chansen att manifestera det fria ordet genom vårt bloggande, något som länge setts som självklart, men som i år är viktigare än någonsin. Vi respekterar andras åsikter, men accepterar inte kränkningar eller hot mot någon”. 

Jag vill vara med i bisonblogg upprop för att blogg100 ska vara en ”en positiv motreaktion mot en digital omvärld som allt mer kommit att präglas av rykten, ifrågasättanden, taktiska spel och ett allt hetsigare debattklimat”

Ja, min roll som gymnasielärare är inte att debattera på nätet för det har jag varken ork eller fallenhet för. Det jag kan bidra med är att undervisa, hitta på övningar och uppgifter i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen. Så i årets utmaning kommer jag framförallt fokusera på att visa på övningar som engagerar och utvecklar ett källkritiskt förhållningssätt. för att på så sätt kämpa emot filterbubblor och faktaresistens.

Här ser jag ”sociologi på gymnasiet” bidrag till läsarna som förhoppningsvis kan bidra till inspiration för alla lärare som vill göra skillnad i sina klassrum.

 Ensam är inte stark

Att bidra med hundra inlägg på hundra dagar är ansträngande och det är svårt att fylla det med substans. Så jag öppnar upp för alla gästbloggare, du kan bidra med ett enstaka inlägg om något bra du gjort i undervisningen eller bidra med flera övningar, exempel och övningar som du har prövat. Min dröm är att jag kan abdikera som ensam skribent på sociologi på gymnasiet. Så anmäl dig!

4 responses to “Blogg 100-Sociologi som ett motgift mot faktaresistans och filterbubblor!

  1. Pingback: Vad menar vi egentligen när vi talar om samhällsklasser? | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: Att arbeta med ”på rätt sidan älven” utifrån Karl Marx | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg100 Ibland är det bäst att vara tyst! | Sociologi på gymnasiet·

  4. Pingback: #blogg100 att räkna ner bloggutmaning och 300 sidor elevtext | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s