Minnespromenad del 5: mesoperspektiv och Max Weber

bild8Slutligen den sista delen av minnespromenaden. En promenad med innehållande exempel, berättelser och gestaltningar tog drygt 20 minuter att genomföramed eleverna och ca 35 sociologiska nyckelbegrepp presenterades. Värt att nämna var det avsevärt mer omständigt att blogga om då det tagit mig över en månad att få ut hela beskrivningen.

Detta inlägg bör sättas i sitt sammanhang , så läs först om metod och genomförande ”minnesteknik som ett redkap för att introducera sociologi.

På våning två möts vi av meso-perspektiv!

bild22Efter att gått ner från konflikterna och orättvisorna i trappan fjärde och tredje våningen, så går vi till andra våningen där det landar en blåmes som är stor som en mindre gris (mesonivån) som landar på huvudet på några elever.Vi befinner oss nu mellan mikro och makro eller mellan aktör och struktur. Vilket kan närmast beskrivas som på organisationsnivå som exempelvis Katedralskolan i Lund.

Precis vid aulans huvudingång så stor en stor Webergrill (Max Weber)och brinner för fyllt. Vid en närmare anblick ser vi att det som brinner är inget mindre än hela läroplanen för gymnasieskolan GY11 (målrationalitet) då alla betygskriterier, verksamhetsmål, programmål och kursplaner flammar upp inför våra ögon. Vi öppnar dörren men möts av ett gigantiskt kontorslandskap (byråkratisering) istället, det går inte att gå runt det utan vi måste klättra över. Efter att klättrat en kilometer så är vi framme men hamnat i stor bur (rationalitetens järnbur). I järnburen så kommer blåmesen tillbaka och lyfter oss ut på skolgården igen.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Efterarbetet: Tillbaka i klassrummet

I klassrummet repeteras promenaden genom att jag visar ett bildspel utan att egentligen kommentera begreppen utan eleverna få komma ihåg vad som sas vid varje bild, sedan får eleverna ordlista med alla begreppen.

Detta bildspel kräver JavaScript.

One response to “Minnespromenad del 5: mesoperspektiv och Max Weber

  1. Pingback: Minnesteknik som ett redskap för att introducera sociologi | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s