Minnespromenad del 4: Konfliktperspektiv – klass och kön!

Jag fortsätter att leda er vidare i min promenad då jag rumsligt och visuellt introducera olika sociologiska begrepp, teoretiska perspektiv och berömda sociologer som en introduktion till kursen. I detnna del gör jag som enkla rollspel i klassen för att illustrera orättvisor som bygger på klass, kön och etnicitet.

Detta inlägg kan te sig rätt obegripligt om du inte först läst inledningen ”minnesteknik som ett redkap för att introducera sociologi.

Ur askan  i elden!! Karl Marx, kapitalister och proleteriat

Efter att klassen flytt från den stränge Dürkheim och strukturfunktionalismen så kommer de ut i trapphuset där det pågår en gatukravall där polis och demonstranter drabbar samman samtidigt som bilar brinner och gatusten kastas (konfliktperspektiv).

Det hela lugnar sig inte förrän en skäggig man tornar upp i trappans tak, vissa av klassen känner igen honom som Karl Marx. 

Han pekar på två elever (kapitalister) och ber dem att gå uppför trappan så snabbt som de kan. När de kommit halvvägs så får de övriga (proletariatet) springa efter. Sedan säger han så fungera maktfördelningen i kapitalismen, en liten grupp kapitalister äger produktionsmedlen och majoriteten är proletariatet som blott säljer sin arbetskraft till dessa kapitalister.

Feminism, genus och Simone De Behavour

 

bild19I trappsatsen tonar Karl Marxs ut för att istället ersättas av en bar i den sitter en kvinna rökandet med ett glas rött i handen ( Simone De Behavour). Hon plockar helt plötsligt fram lera och drejskiva. Efter ett tag har hon skulpteras en kvinnostaty (genus).

Helt plötsligt ber hon klassen att springa ikapp i trappan men det är killarna så får springa först. När de kommit fram säger hon till killarna, ni är patriarkatet och ni andra är det andra könet (feminism).

Etnicitet, diskriminering och rasism

På ett liknade sätt gestaltas etnicitet och rasism då jag i Jane Elliots  anda låter de blågula springa först i trappan.

bild7

 

 

2 responses to “Minnespromenad del 4: Konfliktperspektiv – klass och kön!

  1. Pingback: Minnespromenad del 5: mesoperspektiv och Max Weber | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: Minnesteknik som ett redskap för att introducera sociologi | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s