På skolbesök på Gotland

solnedgång vid Almedalen i Maj

solnedgång vid Almedalen i Maj

En ovanligt spännande inbjudan

11165261_10152870723081864_5317003171236648224_n

Visby

Jag har från första stund tänkt att den här bloggen ska handla om att sprida idéer och goda exempel om det relativt nya gymnasieämnet sociologi. Då är det väldigt roligt för mig att knyta kontakter med andra lärare och skolor. För någon månad sedan fick jag en inbjudan från några lärare i sociologi att få komma till deras skola under deras fortbildningsdag den 4e maj. Jag skulle blivit väldigt glad oavsett vilken skola i landet som hörde av sig, men får erkänna att det smällde lite högre när det rörde sig om Visby och Wisbygymnasiet. Helt enkelt eftersom jag alltid velat komma till Gotland och Visby. Både skolbesöket och staden överträffade mina allra förväntningar. Staden med sin skönhet och atmosfär. Skolan med sina engagerade och gästfria lärare, som imponerade på mig med sina goda idéer, positiva elevsyn och stora intresse för sociologi och andra beteendevetenskapliga ämnen. Jag ser framemot att hålla kontakten och fördjupa mitt samarbete i framtiden med mina gotländska kollegor.

Jag tycker att det är glädjande att en skola lägger en hel dag på en relativ fri ämnesfortbildning med inriktning på ämnesdidaktik och pedagogik med fokus på ett kollegialt lärande. Det var en stor ära att vara inbjuden till detta. Nu undrar jag lite vad du får för möjlighet till att fortbilda och samplanera er sociogiundervisning?

Jag, en skäggig sociologilärare vandrar ensam bland ruinerna

Jag, en skäggig sociologilärare vandrar ensam bland ruinerna

Fortbildning i sociologi

Vad blev det då av dagen i Visby, jo rätt mycket hann vi med att diskutera. Inför dagen var jag lite osäker på vad jag skulle lägga fokus på så jag utgick från var lärarna var intresserade av och förväntade sig av, sedan stämde vi av efterhand. Vi tog upp lite olika teman under dagen, som exempelvis:

  1. Hur jag och de  planerar kursen ”sociologi”, se vidare detta inlägg om planering och detta om mina utgångspunkter för min undervisning. Intressant i sammanhanget är att jag och mina kollegor i Visby hade kommit till liknade slutsatser om vår undervisning, att vi arbeta efter olika teman där vi blandar genomgång med metodövningar som observationer och djupintervjuer. En annan gemensam nämnare att vi alla tendera att gå från mikro till makro, få verkar inleda med sociologins ”döda vita män” utan inleder mer med att ge eleverna vissa nyckelbegrepp.
  2. Sedan tog jag upp hur jag arbetar med gruppdiskussioner och seminarier något jag tidigare utvecklade med detta inlägg om ”det lärande samtalet”
  3. Vi diskuterade kort lite om betyg och bedömning, samt vikten av att ge eleverna utmaningarna för när de är teoretiskt mogna för det. Vilket jag tog upp i ett inlägg före jul ”att ge eleverna möjlighet att nå sina mål”.
  4. Jag tog upp hur det går använda bloggen och vad detta bloggande ger mig som lärare. Se vidare
  5. Jag betonade vikten av och mina goda erfarenheter att undervisa eleverna i hur de kan analysera och se det till synes vardagliga som symboler för sociala och kulturella processer. Det har jag tagit upp flera gånger på bloggen, som exempelvis min lektion om genusanalys.

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s