#blogg24 Vad ger bloggandet mig?

Du skryter och jobbar gratis

Vid ett möte med några andra sociologilärare så berättade jag om hur jag arbetade med min undervisning, hur jag hade startat upp ett nätverk på Facebook ”sociologilärare på gymnasiet” , mina kontakter på universitet och hur jag samlade allt mitt material på en blogg. Jag möttes då av rätt svala reaktioner från kollegorna som betonade vikten av att inte arbeta utöver deras arbetstid. Jag kände mig i den stunden som rätt dum och insåg att jag framstod som en överentusiastiskt skrytmåns. Jag hade gått ut väl hårt och det går nog att uppfatta det som att jag ville framhäva mig själv, med att berätta om jag arbetar gratis på min fritid.

Vikten av frihet och inspirerande kollegor

Själv upplever jag inte det så, jag var mest glad över att träffa några andra sociologilärare med andra erfarenheter. Det jag insåg var snarare att jag har motsatts till dem det väldigt mycket frihet i mitt yrkesutövande. Jag har relativt få möten och det räcker för mig att var digitalt tillgänglig under den arbetstiden jag inte undervisa. Jag behöver alltså inte sitta på skolan exakt 35 eller 40h i veckan, utan kan ibland rätta hemma eller på ett café. Jag uppskattar min frihet och påminns dagligen hur bra jag har det. Den friheten hade inte de lärarna jag träffade i samma utsträkning.

Denna frihet under ansvar fungerar uppenbarligen väldigt bra på mitt jobb. För det finns gått om eldsjälar och skickliga lärare som dagligen berätta om saker som får mig häpna, inspireras och få mig att hela tiden vilja utveckla mig som lärare.

Fördelarna med att blogga

Så inspirerande kollegor och stor personlig frihet gör inte att jag ser detta som ett gratisjobb utan ett sätt att öka min kompetens. Saken är den att bloggande och bloggutmaningarna ger mig så mycket som lärare, har inneburit så mycket lärande och utveckling för mig så jag betraktar det som bland det bästa jag gjort. Jag ska försöka lista några fördelar.

1. Bloggandet synliggör allt jag gör

Jag är en sådan lärare som bara städa mitt skrivbord en gång per år d v s vid terminsslutet. Nu för tiden sortera jag inget utan kör på principen; ”det som inte finns digitalt finns inte längre”. Så åker rubbet ner i pappersåtervinningen. Förr om åren så sorterade jag bra mycket bättre, satte in saker i pärmar som jag sedan aldrig använde. Det som slog mig var hur otroligt mycket jobb jag hade gjort, hur många idéer som fötts, planerats och genomförts under ett läsår. Jag kände en plötslig stolthet mitt i all jobbtröttheten. Det jag gör är inte så dumt. Jag undrar nu om lite mer organiserade och mindre slarviga kollegor får känna samma stolthet. Förhoppningsvis är det alltid fullt medvetna om vilket bra jobb de gör.

Bloggandet synliggör allt det som jag tidigare bara upplevde en gång per år. Hur mycket arbete man lägger ner som lärare. Detta är bara material från en kurs jag haft senaste året, jag har haft ungefär åtta nya kurser under de senaste två åren sen Gy11. Det är mycket arbete, men framförallt kräver det mycket kunskap, lust, engagemang, kreativitet och tar tid. Så om varje lärare skulle göra som jag att blogga om sin undervisning så skulle de med lätthet skriva en bok varje läsår. Inte illa. Vi bör definitivt sträcka på oss och inser hur mycket kunskap både inom våra ämnen och om våra elever vårt arbete kräver. Jag är av den övertygelsen att synliggöra det är en del i att öka lärarnas status, professionalitet och givetvis ska ge högre lön.

2. Genom att blogga blir förarbetet gjort

Ett mantra jag har är att vi som lärare bör satsa mer på förarbetet och mindre på efterarbetet. Det ska vara betoning på att göra en vara lektion meningsfull, elevaktiv och utmanade. Genom att bygga upp en materialbank upplever jag att mycket av förarbetet redan är gjort. Jag har under hösten känt att jag haft i det närmaste 100% koll på sociologikursen och vet alltid nästa steg. Jag har alltid en plan B och har flera exempel, hållit tempo och haft en röd tråd i min undervisning.

3. Bloggandet gör mig mer reflekterande

Jag tvingas till att reflektera kring vad gör när jag dokumenterar det på min blogg. Jag blir medveten kring min didaktik och metodik och tvingas fundera kring vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra.

4. Bloggandet ger mig intellektuell stimulans

Vid båda bloggutmaningarna har jag upptäckt att jag fått en ökad energi och fokus på jobbet. Det tvingar mig att få något på pränt, reflektera och att läsa på om ämnesspecifika frågor. Detta stimulera mig till det lärandet jag vill förmedla till mina elever. Kort sagt ger mig det lilla extra.

Avslutningsvis att blogga har för mig är inte gratisgöra utan en del av den arbetstiden jag ska ägna åt min personliga skolutveckling, mitt förarbete och kompetensutveckling. Att blogga har fått detta att integreras på ett naturligt sätt i min dagliga undervisning och gjort mig säkrare som lärare.

Vad gör ni för att hålla lågan uppe?

/Henrik

8 responses to “#blogg24 Vad ger bloggandet mig?

  1. Bra fråga – om vad jag gör för att hålla ångan uppe. Men mest är jag intresserad av reaktionen från dina lärarkollegor. Jag har varit med om liknande upplevelser.

    Vad är det som får oss att brinna för något och när vi delar med oss av vår iver så backar omgivningen? Är det rädsla att bli insvept i något som de inte kan kontrollera? Är det avundsjuka för att inte själva vara den eldsjälen, eller ha den energin eller…? Kanske det bara är rädsla för det oväntade och främmande. Det är så mycket lättare att säga nej till något som jag inte vet något om, då slipper jag ta reda på nytt.

    Jag har mött det många gånger i min roll som ivrare av Sociala Medier och för den delen, lärare i presentationsteknik. Men just när jag pratar Sociala Medier, är det främst de som ”vågar vägra” som har tydligt avog inställning och självklart vet varför det är mest hälsosamt att avstå.

    Min ånga…? Stöta och blöta idéer, med likasinnade och oliksinnade, träffas, mötas, pratas, lyssna på… mänskliga möten helt enkelt.

    • Tack för det välformulerade svaret. Ja, lärare kan uppfattas som skeptiska samtidigt är det en yrkeskår där många ligger i framkant och inte minst vad gäller användandet av digitala hjälpmedel och sociala medier. Jag är själv sådan att jag bara testar nytt när ett behov uppstår . Det är bara det att nya behov och lösningar dyker hela tiden upp. Ibland behövs det bromsklossar som får sådana som jag att inte bara se möjligheter. Det du är inne på vad gäller att hela tiden stöta och blöta ideer!

  2. ”Övereentusiastisk skrytmåns” haha you and me both. Ja, hellre det än oengagerad mussla :-). Jag tycker ditt inlägg, som vanligt, är inspirerande och är bara en millimeter från att starta blogg själv. Så kan vi tävla om att vara skrytmånsar du och jag (fast risken är nog stor att jag vinner i och med att jag aldrig uppfattat dig som en, men är väl medveten om att skryta kommer rätt naturligt för mig).

    Nä, men allvarligt. Jag tror du har rätt. Förutsättningarna vi har på vår skola är fantastiska och tillåter oss att vara kreativa och sällan tänka på arbetstid. Det är först när man upplever att man bevakas som känslan av att ”jag ska inte ge en gnutta extra” infinner sig. Må det aldrig hända på vår arbetsplats. För vår skull, för elevernas skull.

    • Vad roligt att du ser till att det händer något i mina ganska tomma kommentatorsfält. Tycker att det är skönt att vi jobbar på ett stället där vi tillåts att båda skryta och gnälla i lagom doser. Det är nog så viktigt!

  3. Pingback: #blogg24 Då var jag i mål med min andra bloggutmaning | Sociologi på gymnasiet·

  4. Pingback: På skolbesök på Gotland | Sociologi på gymnasiet·

  5. Pingback: Sociologi på gymnasiet är tillbaka! | Sociologi på gymnasiet·

  6. Pingback: #blogg100 Varför blogga jag om min undervisning? | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s