#blogg24 Några tankar om betygshets och kursplanstalibaner

Att blogga på lov och sätta ord på min lärarekunskap

Att skriva skolblogg några dagar innan jul har sina sidor, besöksstatistiken sjunker som en gråsten så fort ett lov infinner sig. Nu är detta inte av så väldigt stor betydelse för mig. Min blogg är mitt samlande av mitt material med tillhörande reflektioner – mitt sätt att sätta ord för min tysta kunskap.I dessa dagar går det att reflektera kring vad jag gjort under terminen, vilka erfarenheter kan jag ha med mig till nästa termin. Det vore märkligt om jag helt plötsligt började skriva om mitt personliga julstökande, lista årets bästa popalbum,  eller om extravalet, det parlamentariska kaoset och de hårdföra männen i tredelade kostymer i SD. Jo, sanningen är att det kan vara frestande ibland men ”sociologi på gymnasiet” är fel forum för detta. Dessutom gör så många andra allt detta så mycket bättre.

Något annat som jag överlåter till andra som är bättre är blogga om skolpolitik. Min blogg har ett uttalat ämnesfokus och därmed en rätt smal målgrupp och det är själva tanken med ”sociologi på gymnasiet”. Även här är det svårt att låta bli och speciellt vid frågor rörande betyg, bedömning och skolstress. Jag kommer inte gå in och debattera detta men ge min bild av hur jag försöker förhålla mig till betygshetsen.

När våra barn gråter av betygsstressen

I veckan har Expressens Jenny Strömstedts artikel ”det råder betygshets i skolan och våra barn gråter av utmattning” var flitigt delad på de sociala medierna. Jag kan konstatera att jag känner igen en hel del, många elever är mycket pressade, sätter orimliga krav på sig och har svårt att hantera mindre misslyckande i skolan. Kanske för som Jenny Strömstedt skriver:

”I en framgångsfixerad kultur kan det vara svårt även för en vuxen människa med flera års navelskådande terapi i bakfickan att skilja mellan människa och prestation.”

Det är viktigt att påpeka att den höga graden  av ungdomars stress och psykiska ohälsa inte endast är skolan,m betygssystemet och lärarens fel utan orsakerna är både individuella och strukturella. Däremot är skolan en viktig del i en helhet och där har jag ett ansvar för mina elever.

Kursplanstalibanen och lärarprofessionaliten

I Jenny Strömstedts artikel återkommer hela tiden att alla tester och prov har en direkt påverkan på slutbetyget och ett enskilt misslyckande leder till ett lägre betyg. Att ett E på ett kunskapskriterier leder till att även om eleven haft A på övriga kunskapsmål får ett D i slutbetyg. Detta borde inte få ske för betygen sätts på helheten vid avslutad kurs. Jag vet inte om de lärarna har feltolkat betygskriterierna eller om de är kursplanstalibaner. Jag tror att jag som lärare och framförallt vi som lärarkollegium måste lita på vår professionalitet att bedöma elevernas helhet. Det utrymmet menar jag vi har i betygskriterierna, det är ingalunda reglerat i detalj och är inte tänkt att vara det av Skolverket och utbildningsdepartementet. Vi har således ett stöd och utrymme i våra styrdokument att arbeta på andra bättre sätt.

Med bättre sätt menar jag att se till och bedöma en helhet, men också kommunicera det till sina elever. Denna helhet är viktigt att tydliggöra gentemot och ge utrymme för att misslyckas på uppgifter under kursens gång.Vem har inte fått sina främst lärdomar just av sina misslyckande. Det är detta jag försöker kommunicera med min kursplanering som jag tidigare bloggade om. Hur jag försöker ge uppgifter som fångar en helhet som ger möjlighet för eleverna att nå sina kunskapsmål. I grunden ligger de insikter jag själv fick när det blev för mycket att göra, vilket jag bloggade om för ett par veckor sedan ”från tunnelseende till klarsyn”. Efter det kände jag att jag hade både mer stöd i både styrdokument och forskning än tidigare samtidigt som jag tog vare bättre på både min och elevernas tid.  Det är några av dessa fem insikter jag tänkte utveckla mer inför julen.

1, Mer muntlig examination och mindre skriftligt

Ingen tjänade på en undervisning med många skriftliga inlämningar/prov på varje arbetsmoment med skriftlig feedback som få elever tog till sig och bedömningsmatriser som varken jag eller eleverna förstod. Det är ofta mer elevaktivt, stimulerande och lärorikt med muntliga examinationsformer som gruppdiskussioner och seminarier.

2.Låt eleverna vara utförliga och välgrundade när de är redo för det

Ska du ha in något skriftligt låt det vara omfattande, men vänta en bit in på kursen. Detta för eleverna verkligen kan nå alla betygskriterier, jag beskrev detta redan i våras och kommer återkomma till detta. Det är inte jobbigare att bedöma en uppsats på 6-10 sidor än ett paper på två sidor,

3. Gör mer förarbete och mindre efterarbete

Det nya betygssystemet och feltolkningar av formativa arbetssätt innebar en förskjutning till mer efterarbete i form av bedömning och mindre planering av din undervisning. Mitt tips är att sluta omedelbart med detta och gör tvärtom. Planera dina lektioner så eleverna få en upplevelse och stimuleras till intellektuell nyfikenhet.

4. Lektionen är helig: eleverna ska arbeta mer i skolan och mindre hemma.

1 till 1-lösningen har en tendens då datorn används som skrivmaskin med olika enskilda uppgifter som tendera göras hemma. Det är i skolan det mesta av lärandet ska ske och inte hemma för då komma väldigt många inte lära sig något.

5. Satsa på relationerna – skolan är en förtroendebransch

Med mer muntliga seminarier lär du känna dina elever bättre, men glöm inte det goda samtalet vid handledning, vid undervisningssituationen och utvecklingssamtal. Det är genom samtal som både förtroende och motivation. Läs mer om mitt inlägg om samtalsmetodik och coachning.

 

One response to “#blogg24 Några tankar om betygshets och kursplanstalibaner

  1. Pingback: #blogg24 Då var jag i mål med min andra bloggutmaning | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s