Julavslutning, istället för att ta ut lovet i förskott
Idag är det julavslutning, både jag och alla elever har en välförtjänt julledighet att vänta. På avslutningen så läser eleverna efter vanligt schema under förmiddagen och beroende på årskurs påbörjas julavslutning i aulan. Detta leder till att många gärna vill ha sina lektioner på förmiddagen inställda – alltså ta ut lovet i förväg. Så till min förvåning så ville ingen ställa in sociologilektionen istället kom alla eleverna glada i hågen. Då kände jag att något skavde inom mig, att jag skulle fortsätta gå genom raskortet och introducera olika begrepp kring rasism och rasifiering kändes fel.Begreppen finns samlade här. Begrepp att presentera utifrån Raskortet Smaka på den sammanställningenhelt fel på en julavslutning
Istället för rasism blev det musikquiz
Tur att eleverna spontant föreslog att ha musikquiz. Sedan var det problemen att det kräver lite förberedelser för mig. Då sa de helt sonika det fixa vi, du har väl spotify. De tog över och jag tänkte att jag brukar alltid vara en fena på musikquiz så jag gick med i ett laget. Upptäckte snabbt att jag blev helt bortdribblad eftersom jag faktiskt alltid haft nollkoll på mainstreammusik, däremot har jag nog hyffsad koll på pitchforks och sonicmagazine årslistor.
Så är det, jag är inte och har aldrig varit nere med kidsen!
MusikQuizet fortsätter med mina sociologiska spellistor
Jag har tidigare arbetat mycket med musik för att exempelfiera sociologiska begrepp ochteorier. Se exempelvis denna övning. Så avslutningsvis så tog jag över och körde lite från mina sociologiska spellistor på teman som klass, genus och etnicitet/rasism. Som ligger uinbäddade här nedan. De var ganska duktiga på att plocka låtarna, dock klarade de inte Morrissey och det är skönt att jag som sjuttiotalist får behålla något för mig själv.