#blogg24 Konsten att hantera de sociologiska begreppen

Att hantera begrepp i sociologi

”Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika samhällsförhållanden, sociala strukturer och normer samt kategoriseringar av människor.

Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur dessa påverkar människors villkor och hur människor påverkar samhället.

I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp, teorier och modeller samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade slutsatser.” Kriterier för betyget A

Detta är kunskapskraven för begreppshantering i sociologi som ställs på en elev som har uppnått högsta betyg A. Sociologin är som ämne fylld av begrepp och det är svårt att tillgodogöra sig relativt enkla sociologiska texter utan att behärska en stor mängd begrepp. För mig som lärare är detta ett dilemma, begreppen behövs för att förstå olika teorier och kunna gör sociologiska analyser. Samtidigt som en allt för begreppstyngd undervisning riskerar att bli allt för mycket tragglande av ord och för lite av att verkligen använda begreppen för att förstå aktuella samhällsförhållanden. Så min strategi är främst att utgå från starka exempel därigenom koppla det till begrepp och teori. Det fungerar ofta bra, men ibland behövs det mer för att få eleverna att få bättre begreppsöversikt.

En sociologisk ordlista

Eleverna är rätt samstämmiga i att det är att hålla reda på alla ord och begrepp som de upplever som ett svårare inslag i undervisningen. Tidigare i höstas började jag samla begreppsdefinitioner i en ordlista på denna blogg. Jag försöker endast ha med begrepp som är relevanta för min undervisning, alltså de begrepp jag berör. Den är ingalunda fullständig än utan innehåller bara delar av det jag gått genom under hösten. Min sociologiska ordlista som är uppbyggd enligt principen en kort ordförklaring som följer av länkar till NE Skola och svenska wikipedia. Ibland har jag även länkat det till bloggen för att koppla till exempel på hur begreppen går att tillämpa. Tanken är att det blir lätt att bara länka detta till olika uppgifter.

Räddaren i nöden: Quizlet

Häromdagen presenterade jag Quizlet, en webbsida där jag som lärare och eleverna kan konstruera inlärningsövningar, tester och quiz. Genom att kopiera upp några begrepp från ordlistan kunde jag lätt göra några övningar. Det är bara att registrera sig via sitt FB-konto för att få tillgång till detta ypperliga verktyg. Här är min sociologisida, liten men naggande god!

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s