#blogg24 Det omvända förhållandet – när eleverna får mig att se strukturer

Att se strukturer: både som elev och lärare

Jag har flera gånger återkommit till att utmaningen för mig som lärare i sociologi är att få eleverna att se strukturer, eller snarare kunna se relationen mellan aktör och struktur. Jag har flera gånger på min blogg påpekat att de är för unga för att kunna se hur samhället förändras och de flesta har rätt få erfarenheter av någon annan social miljö än den de själva vuxit upp i. Sista tiden har jag läst ett fyrtiotal biografiska porträtt av deras släkt och vänner samt seminariebehandla dessa. Då undrar jag om det inte jag som lärt mig mest.

Starka berättelser om klassresor och politiskt förtryck

Jag har fått berättelser om hur det var att växa upp i arbetar-, medelklass och överklass i olika decennier, i staden, på landet, i Sverige och i hela världen. Jag möter livsöden med föräldrar som dör unga, där det dricks för mycket, fäder som sviker, mödrar som sviker och många starka förebilder som ger respodenterna trygghet och framtidstro. Vissa berättar om personer som upplever livet som en lugn och jämn resa medan andra gör hisnade klassresor både uppåt och neråt. Jag får ta del av allehanda yrkeserfarenheter som militärer, lantarbetare, sjömän, akademiker, vårdbiträden och hemmafruar.

Särskilt starka är de berättelser är det som flyr från krig, politisk förtryck och från hopplösheten från sina hemländer som får upppleva flerolika  kulturer, klassresor och sociala strukturer än vad jag kunde föreställa mig. Jag ser både starka personligheter som stor envishet trotsa alla strukturella hinder.  Jag får också berättelser om de som blir ”vid sin läst” och de som bara följer med hur samhället utvecklas. Samtidigt som de vittnar ofta om väldigt förändrade levnadsvillkor. Kort sagt jag flera olika dimensioner av samspelet aktör och struktur än vad jag trodde var möjligt.

Jag blir en klokare människa på grund av mina elever.

Att få ta del av all denna samlad kunskap och erfarenhet är ett rent privilegium och är utan tvekan minst sagt bildande. Jag kommer bära med mig många av dessa berättelser resten av livet. Jag tackar alla mina elever för att ni gör mig till en klokare människa!

/Henrik

2 responses to “#blogg24 Det omvända förhållandet – när eleverna får mig att se strukturer

  1. Pingback: #blogg24 Då var jag i mål med min andra bloggutmaning | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg100 att räkna ner bloggutmaning och 300 sidor elevtext | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s