#blogg24 En studie i det rosa

Vad ä10404490_773523589387930_3671990569612773452_nr det med  rosa?

Efter att låtit eleverna studera könsroller genom att fotografera i leksaksbutikerna är det omöjligt att inte slås av den ständiga kategoriseringen i ljusblått och rosa. Jag upplevde att jag inte riktigt kunde analysera varför? Ville komma vidare, att inte bara kategorisera rosa som tjejigt och blått som killigt. Lite djupare vill jag gå, men hur?

Jag visste att Fanny Ambjörnsson hade forskat om vad färgen rosa står för, hur den används och vilka betydelser den har i vår samtid. Här hittade jag en artikel i SvD  ”Rosa signalerar fel smak, låg status – eller tvärtom”.

Hon har intervjuat småbarnsföräldrar, barn och heterosexuella barn som bär rosa. Hon visar att de är en laddad färg där hennes intervjupersoner kopplar till färgen rosa: överdriven, vulgär, smaklös, billig, kvinnlig, romantisk, gullig och sinnlig. Vidare tar hon upp hur olika grupper använder och ser på rosa. Som exempelvis att småflickor prålar sig i rosa, medelklassföräldrar betraktar det som lågstatus att klä sin små barn i rosa, queeraktivister använder den rosa färgen som ett kampmedel och överklassmannen som ett sätt att distansera sig från den formella ”mörkblåa” medelklassmannen.

Skärmklipp 2014-12-14 20.13.13Eleverna fick läsa artikeln och se en intervju med Fanny Ambjörnsson på UR. Förutom en vidgning av begreppets betydelse fick de lite insyn i samtida genusanalys och forskning.

Efter detta fick de själva ta fram bilder kring olika sätt att använda färgen rosa. Som vanligt var det helt förträffligt. Se själva

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s