Att göra en ordlista för att lära sig begrepp
Vid samtal med mina s1or framkom det att många tyckte att det var jobbigt med alla begrepp och termer. Vilket det mycket riktigt är.
Jag fundera på att ha en uppgift där de tillsammans får göra en ordlista på de begrepp jag hittills har berört. Jag sammanställde ca 30 termer på två lektioner hade eleverna gjort riktig bra ordlistor i googledocs. Problemen är ju likartade i de flesta samhälls – och beteendevetenskapliga ämnen och framförallt i sociologin.
Uppgiftens fullbordande
Idag hade en kollega en workshop om olika digitala verktyg och visade hur det går använda quizlet.com för att konstruera inlärningsövningar, tester och quiz till eleverna.
Här är uppgiften i sin helhet
Begreppslista: Kognitiv psykologi med perception och minne
Vi har berört en rad olika termer och begrepp på psykologilektionerna. Nu ska ni få definiera och förklara dessa genom att göra en ordlista. Tanken är att vi tillsammans ska publicera en gemensam ordlista till klassen på nätet (som en blogg).
Här kommer en lista på ord som behöver en förklaring. Gör så här:
- Definiera begreppet kortfattat (på en menig).
- Förklara begreppet med orsak och konsekvens (verkan).
- Försök ge ett kort exempel på hur det påverka vårt beteende…
- Länka till vidare läsning som exempelvis nationalencyklopedin och wikipedia…
- Om ni hittar så lägg till en bild, film eller liknade som kan ytterligare förklara begreppet
Använd lärobok, anteckningar, wikipedia, www.ne.se och psykologiguiden
Så här gör ni, ni delas upp i grupper, gör en uppdelning inom gruppen och öppna ett google docs. Copy and paste ordlistan och sätt igång
DEADLINE: 12/12
Termer och begrepp
Minnespsykologi | |
Inkodning | |
Lagring | |
Framplockning | |
Sensoriskt register | |
Korttidsminne (arbetsminne,KTM) | |
Långtidsminne (LTM) | |
Stimuli – respons | |
Företrädeseffekten (engelska: primacy effect) | |
nyligeneffekten (engelska: recency effect) | |
Episodiskt minne | |
Procedurminne | |
Semantiskt minne | |
Glömska | |
Kognitiva scheman | |
Minnespalats | |
Perceptionspsykologi | |
Perception/varseblivning | |
Perceptuell illusion | |
Perceptuell konstans | |
Selektiv perception | |
Gestaltlagar | |
Figur mot grund | |
Perceptionsprocessen | |
Social kognition | |
attityd | |
Attitydens kognitiva del | |
Attitydens affektuell del | |
Attitydens handlingskomponent | |
kontrastprincipen | |
Stereotyp | |
Fördom | |
Sned Perception | |
Haloeffekt | |
Rosenthaleffekt | |
Självuppfyllande profetior | |
IAT-test | |
Explicita fördomar /attityder | |
Implicita fördomar /attityder | |
Kognitiv dissonans | |
Kognitiv psykologi | |
Kognition | |
Kognitiva scheman | |
Dysfunktionella scheman | |
Kognitiva förvrängningar | |
Automatiska tankar | |
Självscheman | |
Inlärd hjälplöshet | |
Kognitiv beteendeterapi (kbt) | |
Attributionsteori | |
Sokratiska frågor |