#blogg24 Levnadsberättelsen som ett sätt att förstå sig själv och det samhälle vi lever i

Att vi berättelsen synliggöra samhällsstrukturerna

En av denna hösten mest lyckade inslag i min undervisning är att låta mina elever djupintervjua en äldre släktning eller bekant. Där de ska få fram en livsberättelse som de sedan får redovisa inför klassen. Skriftligt ska de göra en sammanfattning av berättelsen där de tar upp personens uppväxtsförhållande, skolgång, yrkeskarriär och familjeliv. Sedan ska uppgiften ligga till grund för en mer omfattande uppgift om genus, etnicitet och klass. Att återanvända denna uppgift var något jag kommer fram till efter ett utvärderande samtal med en sociologigrupp som hade tyckt att det var svårt att både läsa in teori och göra djupintervjuer på vårterminen. Så genom att ha gjort intervjun klar på hösten så blir det mer utrymme till den teoretiska genomgång och inläsning som de så väl behöver för att kunna göra en uppsats.

Just nu håller mina elever på att redovisa sina berättelser och då ska de även koppla det till några av de teman vi tagit upp under kursen som genus, aktör och struktur, socialisation, identitet och kultur. Det är rörande och väldigt varma berättelser av vanligen deras föräldrars eller far- och morföräldrars levnadshistorier. Jag har försökt förklara att även de allra till synes ”vanliga” liv är intressanta för en sociolog. Och visst får jag många relativt vanliga livsöden i arbetare- och medelklassen. Sedan berättar många elever berätta om väldigt dramatiska levnadsberättelser med emigrationsberättelser, missbruk, trassliga hemförhållanden, kriminalitet, politiska konflikter, krig, död, sjukdomar och så vidare.

Det är väldigt få berättelser som inte synliggör många samhällsstrukturer som klass, etnicitet, könsroller och framförallt samhällets föränderlighet. Samtidigt blir människan eller aktören i den strukturen då berättelserna ofta handlar hur den enskilde både anpassar sig och förändas sina levnadsförhållanden Jag kommer förhoppningsvis kunna återkomma till detta under att avslöja för mycket detaljer men den respektfulla hållningen och elevernas stolthet över sina berättelser. Som lärare blir jag lätt gråtmild och rörd både vid de muntliga presentationer och när jag läser deras små ”livshistorier”. Lite av dessa känslor bloggade jag om redan i våras.

Uppgiften ger eleverna

  1. En möjlighet att se hur samhället förändras över tid
  2. Visar på samspelet mellan aktör och struktur
  3. De lär av varandra och få ofta en ökad respekt för varandra
  4. Det blir en överbryggning mellan generationer

Så här instruerade jag eleverna i ett första skede

 

swocialisationInlämning och muntlig presentation:
Det ska vara en djupintervju som ska kunna presenteras som en levnadsberättelse om uppväxt, skola, jobb, viktiga händelser o s v. Intervjua en äldre släkting och fundera kring hur en människas livshistoria hänger samman med samhällsförhållanden (aktör/struktur).
Denna berättelse ska dokumenteras skriftligt en sammanfattning på 2 – 3 sidor.

  • Ange tydligt årtal och viktiga livshändelser
  • Ge konkreta exempel
  • Använd Citat från intervju personen

Muntligt: Vi ska använda dessa berättelser för att ta upp socialisationsteorier, kultur och identitet men också använda dessa i vår för att resonera kring tidsanda, klass och genus.

Metod: Djupintervju
Läs på om intervjuteknik på s63 -67 i läroboken:

Detta bildspel kräver JavaScript.

Här PowerPoint:Intervjukonst och sociologiska metoder:
– Gör en ostrukturerad intervju
– Med en tematisk intervjuguide
– Spela in
– Transkribera (alltså skriv ordagrant vad som sägs)

3 responses to “#blogg24 Levnadsberättelsen som ett sätt att förstå sig själv och det samhälle vi lever i

  1. Pingback: #blogg24 Det omvända förhållandet – när eleverna får mig att se strukturer | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg100 Eleverna sjunker in i teorierna och jag njuter | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg100 att räkna ner bloggutmaning och 300 sidor elevtext | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s