#blogg24 Att ge varje elev möjlighet att nå sina mål

Låt eleverna vara utförliga och välgrundade när de är redo för det

Efter att beskrivit hur jag gick från att vara läraren som höll på drunkna i onödiga skrivuppgifter i förra veckans inlägg  i ”från tunnelseende till klarsyn” så har jag beskrivit hur jag planerar min sociologikurs för att möjliggöra en kurs som leder framåt med många muntliga moment som olika former av seminarier, mer innehållsrika lektioner, goda elev- och lärar relationer och med tiden allt mer utmanade uppgifter.

Kunskapskraven och hur vi måste ge eleverna möjlighet att nå dem

De uppgifter som ger mer möjlighet till eleverna att nå den djupkunskap som krävs för att uppnå de högre betygskriterierna. För de som inte är bekanta med så tänker jag ge ett exempel gymnasieskolans kunskapskrav för betyget A i Sociologi:

Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur dessa påverkar människors villkor och hur människor påverkar samhället.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp, teorier och modeller samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade slutsatser. Dessutom värderar eleven teorierna med nyanserade omdömen och argumenterar för deras styrkor och svagheter.

Det är onekligen något att bita i och då är detta bara ”brottstycke” av kunskapskraven.  Enligt min erfarenhet behöver detta inte vara en omöjlighet, många elever uppnå dessa krav om de helt enkelt får tid och träning på att hantera begrepp och analysera. Dessutom måste de ges möjlighet till vara välgrundade,  utförliga och nyanserade. Något som de i allmänhet inte kan bli vid mindre skrivuppgifter eller skrivningar. Vilken gör att jag som lärare måste definiera om betydelsen i ovan krav för att kunna belöna starka insatser utifrån begränsande förutsättningar.

Jag menar att det finns en annan väg att gå.  Att ge eleven en uppgift där de får tillämpa delar eller hela kursinnehållet.  Det räcker inte, utan eleven bör först fått en teoretisk bas och fått träna sig i att sociologisk analys. Så mina råd är:

  1. Har undervisningen i hur man göra sociologiska analyser
  2. Arbeta med regelbundna seminarier för att träna dem i att göra kopplingar till teori, begrepp och modeller.
  3. Ge dem kontinuerlig feedback och handledning
  4. Återanvänd mindre uppgifter för att sedan blir en helhet, som exempel hur jag på hösten har en livshistoriskt intervju med en äldre släktning under socialisationsavsnittet. På våren får de använde denne intervju som grund till en teoretisk analys utifrån klass, etnicitet och genus.
  5. Sist av allt ge dem uppgifter som kräver fördjupningar och så blir de till hög grad också utförliga och nyanserade. Alltså bättre med ett fåtal större utredande uppgifter än många småuppgifter. Jag har två exempel på utförligare uppgifter bokanalys och en uppsats om klass

Just nu presenterar mina elever sin livshistoriska intervjuer och jag hoppas att jag kan få till ett inlägg om denna enligt mig fantastiska uppgift. I övrigt så hoppas jag kunna återkomma med några idéer kring hur jag som lärare planera en s.k. utförlig uppgift så inte halva terminen ägnas åt uppsatsskrivande.

4 responses to “#blogg24 Att ge varje elev möjlighet att nå sina mål

  1. Pingback: #blogg24 Några tankar om betygshets och kursplanstalibaner | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg24 Då var jag i mål med min andra bloggutmaning | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: På skolbesök på Gotland | Sociologi på gymnasiet·

  4. Hej! Intressant synsätt – men när jag läser det här utgår du från dig och ej från eleverna. Alla elever lär sig inte bra från samtal, vissa lär sig mycket mer från ”onödiga inlämningstexter” tex. Jag har varit sådan själv under hela livet, från grundskolan upp i universitetsåren. Viktigt att hålla en dialog med eleverna där undervisningen får och kan formas efter hur DE lär sig bäst och inte hur du tycker är bekvämt. De går trots allt i skolan för sin skull och inte för att du som lärare ska ha det skönt. Tänk på det. Tack för bloggen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s