#blogg24 Det lärande samtalet

Det lärande samtalet – för min och elevernas skull

Förra veckan skrev jag ett långt inlägg om fördelarna med att arbeta mer med muntliga uppgifter framför mindre skriftliga inlämningar. Dessa insikter utgick från mina egna stressreaktioner men också ett sätt att göra arbetsbördan mer hanterbar för mina elever. I detta inlägg vill jag mer visa hur jag gå till väga och lite reflektioner kring metodens för- och nackdelar.

Så här går jag tillväga när jag planerar ett muntligt seminarie

Målet för mig som lärare är främst att de samtal som förs under ett seminarie ska vara lärande och utveckla elevens teoretiska, analytiska och kommunikativa förmågor genom att föra samtal. Även om metoden har klara fördelar så kan det uppstå svårigheter. I början uppstod det tre bekymmer för det första att jag gick in i samtalen för mycket vilket ofta tog död på samtalen.Jag styrde alltså för mycket, detta visserligen  i all välmening och att jag blev väldigt engagerad av att föra vuxna och intellektuella samtal med mina elever. Kontentan var att eleverna blev hämmade och satt och väntade på att ”jag skulle komma med de rätta svaren”, vilket främst missgynnade de mindre verbala.

Det andra problemet var att det blev ont om tid och alla fick inte komma till tals. Detta genom att antingen tillsattes det för lite tid, några enstaka elever fick för mycket talarutrymme eller att grupperna var för stora. Det tredje problemet var att jag hade formulerat diskussionsfrågorna vilket gjorde att samtalet inte skedde på elevernas villlkor.

Med dessa lärdomar i bagaget har jag utvecklat en väldigt enkel metod.

1. Inläsning/genomgång: Eleverna får en eller flera längre texter, som de får läsa på hemma eller att jag har en föreläsning på.

2. Förberedelse: När de läst in texten, så delar jag in dem i seminariegrupper (lämplig storlek ca 6-8 pers).  De får en lektion på sig att formulera en frågeställning eller fall utifrån vad de har läst. I slutet på lektionen postar de sin fråga i kursen FB-grupp.

3. Seminarietillfället: Planera ca halvtimme per grupp, då hinner frågan utredas och alla komma till tals.En i gruppen får agera ordförande och fördela ordet efter en talarlista. Jag griper bara in om någon inte får komma till tals. Som ordförande väljer jag antingen en av de elever som talar mycket eller en som sällan kommer till tals. Den som annars prata mycket talar lite mindre och den som vanligtvis talar mindre får komma mer till tals.

4. Jag är tyst och lyssnar, gör få anteckningar men skriver minnesanteckningar omedelbart efter lektionen.

Det muntliga seminariets fördelar

Med denna metod har jag minimerat många av de problem jag beskrev tidigare med att jag tar över, vissa elever tar över eller att de inte förberett sig och framförallt så utgår de från frågor de själva engagera sig. Fördelarna är många, här är några:

1. Elevaktivt – de är aktiva och lär sig av varandra

2. Stärker gruppen – både tala och lyssna

3. Omedelbar feedback – de flesta kan värdera sin insats och se vad de behöver läsa på mer genom  att höra andra

4. Ger djup, där de måste både redogöra och analysera

5. Jag som lärare tvingas se eleven och lära känna denne bättre

Att bedöma elevernas prestationer genom muntliga seminarier

Ett seminarie är inte tillräckligt som bedömningsunderlag, men efter flera tillfällen går det ganska lätt att se vad de kan och vad de måste arbeta mer med. Framförallt ser jag som deras lärare deras utveckling och potential.

Avslutningsvis

Jag personligen njuter av att delta i dessa samtal och höra deras tankar, reflektioner och väldigt ofta lär jag mig väldigt mycket själv.

5 responses to “#blogg24 Det lärande samtalet

  1. Pingback: #blogg24 Att ge varje elev möjlighet att nå sina mål | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg24 Då var jag i mål med min andra bloggutmaning | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: Uppgift på ”individen i samhället” | Magister Larsson·

  4. Pingback: På skolbesök på Gotland | Sociologi på gymnasiet·

  5. Pingback: #blogg100 Sänk trösklarna! | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s