Uppgift på könsstereotypa leksaker

Detta bildspel kräver JavaScript.

Detta är några bilder som mina elever tog när de fick i uppgift att fotografera könsstereotypa leksaker. Här kan ni läsa om hur uppgiften presenterades.Tillbaka i klassrummet fick eleverna arbeta med materialet utifrån följande uppgifter. Resultatet blev väldigt lyckad diskussion där eleverna reflekterade, diskuterade och analyserade genus, maktordningar och socialisationsteorier. Det tog ungefär 45 minuter av gruppvis arbete och en halvtimmes helklassdiskussion. Utan tvekan går det att utveckla med en skriftlig uppgift eller med seminarier om man som lärare vill ha mer bedömningsmaterial.

Ännu en bra dag på jobbet!

Uppgift 1: Analys av bildmaterialet

Ni har nu tagit bilder på barns leksaker och kläder (se FB-rum) utifrån vad ni själva uppfattar som stereotypa och traditionella könsroller. Fundera utifrån det totala bildmaterialet och svara på frågorna
• Hur är tjejer enligt bildmaterialet? Hur är killar enligt bildmaterialet?
• Vilka ideal går att ana: Hur skall tjejer vara? Hur skall killar vara?
• Vad är respektive kön intresserade av?

Hur väl stämmer detta mönster mer er egna upplevelser och erfarenheter från barndom. Hur påverkar det oss? Var fostras vi till för könsroller? Hur kan detta begränsa både flickor och pojkar?

Uppgift 2: Genusordning

Hur kan detta två spel spegla en genusordning?

Inom sociologin går det att beskriva manlig och kvinnliga ideal utifrån motsatser visa på hur könsroller konstrueras. Denna modell hittade jag i Rolf Lidskog (2014: s166) Sociologi

Bild1

a) Är listningen rimlig, vill ni lägga till eller ta bort något
b) Går några av leksakerna att förstås utifrån denna kategorisering?
c) En sådan här uppdelning i manligt och kvinnligt är kopplat till män och kvinnors makt i samhället. Hur då?

Uppgift 3: Socialisation och genus

Sedan är det dags att analysera hur könroller uppstår genom en socialisationsprocess. Använd då följande begrepp som dina redskap:

  1.  Identitet , socialisation, agenter, primär socialisation,  sekundär socialisation, tertiär socialisation.
  2. Vi har främst tagit upp hur två sociologiska teoretiker Erving Goffmans ”jaget och maskerna” och Georg Herbert Mead . Redogör för hur genus kan ha utvecklas och skapat i termerna av dessa båda teorier
  3. Kolla ordlistan eller läroboken om du behöver repetera begrepp och teori
  4. Detta bildspel kräver JavaScript.

3 responses to “Uppgift på könsstereotypa leksaker

  1. Pingback: #blogg24 Hur jag planerar min undervisning för att använda min och elevernas tid bättre | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg24 Det könsstereotypa bildspelet | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg24 En studie i det rosa | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s