Vad är sociologi? Och en speed-date på det

Svårigheten att introducera sociologi för gymnasieelever

Jag har ofta hört av mina elever att det är svårt för dem att förstå, vad sociologi är, hur de skiljer sig åt från närbesläktade ämnen som psykologi och samhällskunskap. Jag får därför höra att ämnet upplevs flummigt, något som jag inte tycker är odelat negativt men lite mer klarhet kan nog behövas. Jag har tidigare lagt ner stor möda att introducera sociologi så visst känns de lite trist att det inte riktigt förstår ämnet förrän vid halva kursen.

Speed-date med läraren och elevaktivitet

Problemet är ju att det faktiskt svårt att förklara och jag har nog introducera kursen väl mycket som en envägskommunikation, så i år försökte jag testa en mer elevaktiv metod, där de själva fick söka information och framförallt speed-date med sin magister. Vilket öppnar upp för dialog och gör det lättare för mig att memorera namn och lära känna eleverna.

De fick själva ta reda på vad sociologi är utifrån följande instruktioner:

Vad är sociologi?

Detta är en introduktionsuppgift då ni ska besvara följande frågor utifrån att googla olika källor, läroböcker i sociologi och intervjua mig. Följande frågor ska ni söka olika svar på.

Vad är sociologi? (Hur definieras sociologi?)

Kolla SAOL (svenska akademins ordlista) wikipedia, NE, Sociologiska institutionen på Lunds universitet

Kolla även sociologiböckerna och mitt sociologilexikon vid katedern, kursplanen för kursen

Intervju

Uppgift: Utifrån dessa definitioner skriv en definition av vad sociologi är som en vanlig sjuttonåring kan förstå på max 100 ord och maila henrik.larsson@utb.lund.se och ange alla gruppmedlemmar,

De andra uppgifterna ska enbart presenteras muntligt i slutet på timmen.

Speed-date med er sociologilärare:

Ta reda på allt ni vill veta om mig, sociologi, kursen o s v. Sammanfatta detta! Ni har 5 minuter på er per grupp!

Vad studerar en sociolog?Använd samma källor för att ge några exempel på sociologiska kunskapsområden. Hitta ett exempel på en sociologisk studie (bläddra och googla) som ni kortfattat berätta om för klassen.

Det kändes som en lite roligare metod som gick att följa upp med mitt kaffe-exempel och i veckan ska de få tillämpningsövning på kravallerna i Ferguson. Här är elevernas definitioner i ett bildspel som vad en bra ingång till att diskutera vad ämnet handlar, kursens upplägg och kanske främst varför det upplevs som oklart (flummigt). Så de förstår att det inte bara är jag som är flummigt.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s