#blogg100 Hundra inlägg på hundra dagar

20140608-175807-64687219.jpgAtt blogga dagligen i hundra dagar

Mitt hundrade inlägg, ett inlägg som förpliktigande efter att dagligen publicerat ett inlägg om dagen så vill jag avsluta med stil. Som lärare är jag tacksam för att utmaningen inte fortsätter in i sommarlovet/semestern, för min egna motivation att blogga om lektionsförberedelser och undervisning skulle förhoppningsvis tryta. Jag kommer ta en paus i bloggandet under sommaren men kommer tillbaka i augusti.

Jag är det onekligen så att jag är nöjd med vad jag åstadkommit under våren. Nu ser jag att det är möjligt att skriva kontinuerligt och samla ett större sammanhängande material relativt enkelt. Jag saknade aldrig uppslag kring innehållet, men i min ursprungliga planering tänkte jag mig mycket kortare inlägg av typen ett filmklipp utan så mycket teoretiska eller didaktiska förklaringar hur det skulle användas i undervisningen. Så slutresultatet är bra mycket mer genomarbetat än vad jag i min vildaste fantasi kunde tänka mig.

Att samla sitt undervisningsmaterial för sig själv men även andra på detta sätter har varit mycket stimulerande för min undervisning och lärorikt i den mening att det krävts både inläsning och reflektion. Att samla mitt material på en blogg har varit en idé jag haft länge men det var först genom att ha blogg100 som sporre som detta blev möjligt.

Bloggen har lite olika syften för mig ska försöka summera dessa och fundera på hur jag vill utveckla detta i framtiden.

Att bygga upp en materialbank för undervisning i sociologi

För mig personligen finns det mycket att vinna att samla sina lektionsupplägg på ett och samm ställe. Nu har jag allt samlat och kan i princip bara köra på i höst, vilket kommer spara tid och kraft för mig. Det andra är viljan att bidra till utvecklingen av sociologi på gymnasiet genom att dela med mig av mitt.  Det mesta materialet är s.k. icebreakers för att skaka liv i en klass, få tillstånd diskussion och reflektion. Materialet går dessutom att använda som en uppgiftsbank för de som en variant av ”Flipped Classrooom”där en eller några bloggposter kan fungera som hemuppgifter. Jag planerar att bygga vidare på materialet på under hösten:

  • Att redigera och korrekturläsa mina inlägg under sommaren. Lägga till fler länkar och så vidare… Många inlägg är skrivna efter en arbetsdag och läggning av två barn så allt är inte lysande rakt igenom
  • Skapa olika temapaket utifrån kursinnehållet som ex ”tio i topp”
  • Under hösten kommer jag fortsätta blogga, vissa områden är styvmoderligt behandlade och jag får en kurs i kriminologi vilket nog många nya uppslag
  • Vidga det hela till fler skribenter (hör av dig om du vill bli skribent eller gästbloggare)

Att sätta ord för den tysta kunskapen

Det andra syftet är mer ett sätt för mig som lärare samlar tankar, idéer och erfarenheter jag fått i klassrummet efter tretton år som lärare. Alltså göra min ”tysta kunskap” tydlig och uttalad. På några inlägg på senare tid har jag försökt visa hur detta går grunda i skollagens portalparagraf om vetenskaplighet och vedertaget vetande. Något jag planera utveckla till hösten mera. Dessa inlägg hitta ni främst under kategorin ”didaktiska tips”.

Att synliggöra  lärarens arbete

Det finns många skolbloggar, de flesta vänder sig direkt till eleverna eller är elevarbeten av olika slag. Jag har själv min lärarblogg ”Magister Larsson” och elevbloggen ”Katte på Möllan”. Andra lärare har bloggar för att diskutera skolpolitik, arbetsmiljö och pedagogiska frågor. Här får jag erkänna även om jag kan vara sugen på att gå in i den pedagogiska eller politiska debatten, så gör andra det bättre än jag… Som min kollega Daniel Sandin som skriver om att läraren hörs för lite på SVD brännpunkt. Detta skriver jag under på!

Min blogg är delvis ett bidrag till detta, jag vill visa hur mycket arbete man lägger ner som lärare. Detta är bara material från en kurs jag haft senaste året, jag har haft ungefär åtta nya kurser under de senaste två åren sen Gy11. Det är mycket arbete, men framförallt kräver det mycket kunskap, lust, engagemang, kreativitet och tar mycket tid. Så om varje ämneslärare skulle göra som jag att blogga om sin undervisning så skulle de med lätthet skriva en bok varje år.

Att skapa ett nätverk för lärare i sociologi

Jag är medveten om att jag har en snäv målgrupp ”sociologilärare” och är osäker på i vilka kanaler jag ska finna min målgrupp. Jag har haft ett växande antal besökare under våren och fått en del respons från sociologilärare. Till hösten tänker jag:

  • Få fler att dela och skriva om sitt material på bloggen
  • Sprida och bjuda in mer till den Facebookgrupp jag startade. Sök på Sociologilärare på gymnasiet på Facebook

Glad sommar!

Hör av dig om du vill vara med!

/Henrik

 

3 responses to “#blogg100 Hundra inlägg på hundra dagar

  1. Pingback: Blogg100 dag 100! Vi går i mål tillsammans! | Återkoppla.nuÅterkoppla.nu·

  2. Pingback: #blogg24 – 24 nya inlägg på 24 dagar | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg24 Då var jag i mål med min andra bloggutmaning | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s