#blogg100 Tio i topp

En kollega brukar vid varje pensionering efterfråga en tio i topp ur deras samlade och erfarenhet. Tanken är enkel att det totala materialet i form av filer och pärmar går inte att överskåda, men en lista på tio essentiella och beprövade idéer är lätt att överskåda. Har aldrig varit med om att någon satt samman en  tio i topp. Jag tänker inte pensionera mig på ett bra tag, men hundra inlägg är uppenbarligen lite svåröverskådligt och fler kommer tillkomma sinom tid.Så jag ska försöka lista tio inlägg utifrån de jag mest länka till för att underlätta för mina läsare.

  1.  Att göra en om klassbegreppet med utgångspunkt i en biografisk intervju Må vara min kollega Martin som initierade och formulerade uppgiften, men den är ytterst bildande i analys, teoriförankring, begreppsförståelse, modern historia och analys samtidigt som eleverna tycker att det är intressant. En väl genomförd uppsats tänker in de flesta kursmål och betygskriterier.
  2. Att göra fältstudier på Möllevången: En rolig och spännande uppgift i en av Sveriges mest intressanta stadsdelar där eleverna får analysera både det vardagliga och till synes annorlunda på en och samma plats. Dessutom har vi utvecklat ett samarbete kring universitet och annorlunda redovisningsformer med en gemensam blogg för hela skolan.
  3. Min analyslektion: Applåderna säger en hel del! Frågade min klass, har något lärare förklarat hur man analysera? Inget svar… Har någon lärare krävt att ni ska analysera och armarna sträktes upp från samtliga elever. Jo analys finns som kriterier i alla skolämnen, men hur gör man egentligen?
  4. Att stimulera elevernas intellektuella nyfikenhet med att göra en bokanalys: Min mest beprövade uppgift som är effektfull på samma sätt som fördjupningen om klass. Det ger fördjupning, sammanhang och engagemang hos eleverna och passa alla elever,
  5. Att använda musik i undervisningen för att illustrera sociologiska begrepp och teorier: Har tagit fram det bästa från två världar, där jag på några minuter kan skapa igenkänning, insikter och diskussion. om detta redogjorde om hur jag nästan räddade ett lektionshaveri om Max Weber 
  6. Att använda film i undervisningen för att illustrera sociologiska begrepp och teorier: Av exakt samma anledning som ovan
  7. Könsstereotyper i leksaksbutiken: elevaktivt, enkelt och skojigt
  8. Klass, kategorisering och identitet: Detta inlägg är jag väldigt nöjd med om hur ett svårt begrepp kan hanteras i undervisningen
  9. Att synliggöra patriarkala strukturer genom att se Mad Men: En bra introduktion på aktör och struktur, men också genus och feministisk teori
  10. Hur sammanhang, motivation och måluppfyllelse kan uppnås i undervisningen. Mina didaktiska tips: Ens spretig samling tips, idéer och insikter till lärare utifrån mina praktiska erfarenheter av min undervisning. Har lagt ner rätt mycket tid på dessa och försöker grunda dem i vetenskap i mina senare inlägg.

2 responses to “#blogg100 Tio i topp

  1. Pingback: #blogg100 Hundra inlägg på hundra dagar | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg24 Då var jag i mål med min andra bloggutmaning | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s