#blogg100 sociologins klassiker och en liten uppdiktad historia

Erfarenheter av ämnet socialkunskap

När jag gick på gymnasiet läste jag socialkunskap som var en räddningsbräda för alla samhällsvetare på linjegymnasiet som vill ha mindre språk. Jag kom inte ihåg mycket mer än att det var en blandning av socialpsykologi, lite om droger, brottslighet och socialpolitik. Vi hade jättebra lärare fick träffa alkoholister, besöka fängelser och träffa politiker i socialnämnden. När jag började som arbeta lärare levde ämnet kvar som en lokal kurs, en kurs jag fick förmånen att undervisa i några år. Jag lyckades nog inte riktigt lika bra som mina gymnasielärare. Kursen tenderade handla för mycket om det avvikande som droger och kriminalitet. För lite om hur vi alla fungera som människor i samhället. Sedan saknade jag en teoretisk förankring i sociologin som kunde fördjupa och ännu mer utmana elevernas vedertagna sanningar och stereotyper. Kort sagt vidga perspektiven!

Att arbeta med fallet Benny för att presentera olika sociologiska perspektiv

Jag har under utvecklandet av sociologikursen försökt undvika ”fiktiva” fall som diskussionsunderlag och tillämpningar utan försökte arbeta med mer reella och autentiska exempel. Varför detta förklarade jag i inlägget om den bildrika berättelsen. Jag har förvisso använt mer populärkultur som musik och film för att förklara sociologisk teori. Som lärare i psykologi och socialkunskap använde jag mer Case/fall för att tillämpa teoretiska kunskaper. Här är ett exempel som jag som nyexaminerad brukade använda i socialkunskapen för att presentera sociologiska perspektiv på avvikelse, orsaker till kriminalitet och olika samhällsåtgärder utifrån vilket perspektiv som förordas. Fallet ”Benny” är stereotypt som bara den utifrån landsortskillen med Y-namn, en socioekonomisk knepig och svår bakgrund försöker hitta en plats i samhället, skolan och yrkeslivet.Jag lånade lite om historier jag hört och läst samt en liknade uppgift från min högt ärade kollega Christian Ohlsson a k a adjunkten.

Tillvägagångssättet:

– Eleverna får Caset

– de delas upp i grupper

– I smyg instruerar jag varje grupp i varsitt sociologiskt perspektiv som en grupp får (dessa presenterar jag i följande inlägg)

  • symbolisk interaktionism,
  • en funktionalism utifrån Dürkheim,
  • konfliktperspektiv utifrån Marx
  • Cultural studies/Bourdieus habitus teori
  • Någon gång har jag tagit med Weber, en neuropsykiatriskt perspektiv eller låta en grupp spåna fritt
  • Sedan redovisa eleverna för att sen jämföra och se på likheter och skillnader mellan de olika perspektiven

 

Konsensus och konfliktFallstudie: Benny och de sociologiska perspektiven

 

Uppgift: Sätt er in i personens situation. Vad beror kriminalitet på? Vilka samhällsåtgärder skulle kunna förbättra Bennys situation? (Och som vanligt är det inte personen i brevet som är med i filmen som skrivit brevet.

 

”Hej!

 

Jag heter Benny, jag tänkte berätta lite om mitt liv. Mitt namn är alltså Benny och jag är17år och jag har två syskon Erik som är 23år och Jenny som är 15år. Men egentligen är de inte mina syskon eftersom jag blev adopterad när jag var 5år av min pappa Berra i Polen mot en bal dasspapper. Berra är matros, det var därför han kunde göra det goa bytet på barnhemmet i Gdansk. Han har inte varit hemma så mycket under uppväxten, utan jag har varit mer hemma hos min mamma Birgitta som jobbar som bankbiträde på Fräs och Hosta Sparbank i Knudeshult. Nu är de båda skilda så jag bor hemma hos Berra eftersom han aldrig är hemma, när han är hemma försöker jag hålla mig undan eftersom han har ett sådant hiskeligt humör. Vilket jag också har.

 

Jag har aldrig gillat att gå i skolan. Om jag skulle beskriva mitt högstadium blev det ofta kaos, det var ju så klart inte meningen men det blev ofta så. På nått sätt blev det alltid så, det slutade alltid med att vi kom till rektorn. På mellanstadiet kastade vi snöboll, men sen blev det värre när vi började slåss på högstadiet … dom tyckte inte om oss. Lärarna tyckte inte om mig, räckte jag upp handen tog de alltid någon annan jag vet inte varför, men de trodde väl att jag skulle säga något kaxigt. Eleverna var rädda och gick in och klagade så fort vi kom. Jag backade upp mina kompisar rätt så mycket. Om någon kommer i trubbel så backade alla upp, en sån gemenskap som vi hade. Kom en lärare och klagade så backade alla upp tills hen liksom tystnade.

 

Vi hängde mycket i byn efter skolan osså, vi gjorde en del kul grejer. En gång gjorde vi inbrott i en lastbil från Falcon, vi kom över duktigt mycket öl.  Vi gjorde intjack i en sommarstuga. Vid en fest där brann kåken ner och vid torskade dit. Det hela slutade med att polisen och soc.försökte splittra vårt gäng. Jag blev omhändertagen på ett ungdomshem ett halvår. Där träffade jag nya polare från stan, men det var ganska trist tid på hemmet.

 

Nu läser jag på individuella programmet och vill börja på bygg. Jag har alltid gillat att snickra och bygga kojor, det är bättre än matte och sån bull. På fritiden försöker jag vara så mycket som möjligt på fotbollsplanen, när jag inte hänger med det gamla gänget nere i byn.

 

Ha de/Benny”

 Fakta om Benny

Polisregistret: Benny blev tagen för snatteri första gången vid elva årsålder. Sedan dess har polisen haft ögonen på Benny och hans gäng. De har varit slagsmål, fylleri och mindre stölder under ett par år. Dock har han bara blivit dömd för Falconbilen. Även på senare tid har det funnits en del misstankar mot gänget, det gäller bl.a. en narkotikahärva där några av Bennys kompisar kan ha varit inblandade i.

Droger: Benny hade sin alkoholdebut påfålla och hembränt vid byns kiosk när han var tolv. Idag säger han att han dricker ungefär fyra gånger per månad, ofta hembränt. Benny säger att han inte använder droger, ”även om jag tagit en och annan holk”.

Betyg från grundskolan

Väldigt många IG. Lärarna beskriver Benny som en bråkig elev, som var något av en ledare som drog med sig många andra. Skolan försökte då isolera gänget i speciella grupper, undervisningen var inte alltid på topp.  Bennys frånvaro var dock låg. Som en lärare sa. ”Han var alltid här, men gjorde inget annat än att sabotera” Benny själv säger ”jag hatade skolan och dom mig, men skolka de göra bara socialfall och psykon.”

Familjesituation

Benny togs in illegalt på början av nittiotalet. Det har varit endel bråk och ekonomiska problem inom familjen under åren. Pappa Berra satt inne för rattfylla för tio år sen. Modern har haft svårt att hålla ihop familjen. Benny har ofta kommit i andra hand. Det har gått bra för storebrodern som har läst på komvux och fick fast jobb på Posten. För tillfället är han dock arbetslös, eftersom posten har lagts ner. Lillasystern är skötsam, men upplevs som ”svag” i skolan.

Framtidsplaner: Vill jobba på Bygge och tjäna fett. Är lite orolig för om det ska finnas jobb. Det är inte så många av Bennys äldre kamrater som har jobb.

Hobbies: Snickra, styrketräna och spela fotboll. Skriver dikter i smyg, men våga inte berätta det för någon. Berra kom på honom en gång, han blev lite orolig för att grabben.

 

4 responses to “#blogg100 sociologins klassiker och en liten uppdiktad historia

  1. Pingback: #blogg100 Berättelsen om Benny utifrån den symboliska interaktionismen | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg100 Historien om Benny som ett varnade exempel | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg100 När revolutionen är det enda hoppet! | Sociologi på gymnasiet·

  4. Pingback: #blogg24 Genomgång av stämplingsteori genom Benny | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s