#blogg100 Selfien som ett identitetsprojekt eller tecken på ett narcissistisk kultur

En bild som mina gulliga elever bjud på, kan bli narcissistisk för mindre

En bild som mina gulliga elever bjud på, kan bli narcissistisk för mindre

Selfien som ett identitetsprojekt

Jag gjorde i mars ett inlägg om Friends omtvistade antimobbningskampanj #unselfie och hur selfien kan förstås som ett identitetsbegrepp utifrån Goffmans dramaturgiska teori kring en individs bakre- och främre region (ungefär privat och offentlig sfär. )I Sydsvenskan togs också upp hur selfien kan förstås på olika sätt, som ett tecken på en allt mer jag-centrerad kultur som är att betrakta som narcissistisk där ungdomar och vuxna går runt som ”ständiga huvudrollsinnehavare i sin egna film” på Facebook och instagram. Ett exempel på denna inställning går att läsa i denna artikel från DN ”Många Facebookvänner kan tyda på narcissism”. Medan andra betrakta detta som moralpanik. De menar istället att Selfien och de sociala medierna ger ungdomar ett utökat identitetsskapande, där de som inte kommer till sin rätt i skolan eller bland de närmast kompiskretsen får nya arenor att skapa en identitet.

En diskussion som känns igen från 90-talets tyska kultursociologi, där främst Thomas Ziehe lanserade begreppet kulturnarcissism och reflexivitet för att förstå identitetsskapande när ett samhälle blir mer individualistiskt.

 

”Reflexivitet är individens möjlighet till självreferenser, att ständigt analysera och tematisera den egna identiteten mot bakgrund av det vetande samhället inbegriper. Denna process är tydlig i ungdomars jakt efter identitet, eller en forskares relation till sitt forskningsobjekt.
— Lalander-Johansson i boken Ungdomsgrupper i teori och praktik

 

Det som Tomas Ziehe kallar kulturell friställning. Vilket menas med att samhället avtraditionaliseras, vilket får till konsekvens att människor inte längre föds in i ett givet sammanhang och kan förlita sig på sin familjs och hemtrakts traditioner lika mycket som innan. Man tvingas därmed skapa sin egen identitet. Ens livsväg finns inte utstakad åt en på samma sätt som förut. Detta


LÄSTIPS:
Att läsa mer om hur ungdomskultur kan förstås utifrån Thomas Ziehe m.f.l begrepp kulturnarcissism som inte ska blandas ihop med den psykiatriska diagnosen narcissistisk personlighetsstörning

 

Thomas Johansson  Narcissism, fragmentering  och ontologisk trygghet

Intervju med Thomas Ziehe i lärarens tidning:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s