#blogg100 Att finna njutning bland högarna av elevuppsatser

Att hitta ljusglimtarna mitt i skolstressen

ny version

En hälsning från mina elever i maj förra året. Det kallar jag en bra dag på jobbet.

Jag får erkänna att det är inte i maj som jag njuter mest av jobbet. Då ska kurser avslutas och betygen sättas. Elever som av olika skäl har halkat efter har sin sista chans att komplettera prov och uppgifter. Varje år tänker jag att jag gillar bättre att starta en avsluta något.

Det gäller att hitta ljusglimtarna och den positiva elevkontakten i dessa dagar. Ett säkert kort brukar vara att ha litteraturseminarium på elevernas bokprojekt. Att som lärare ha vuxna samtal kring svåra samhällsfrågor utifrån olika biografier, debatt- och reportageböcker bruka få mig att återfå lusten för jobbet.

Det är oftast värre med att känna lusten och glädjen i elevuppsatser, prov och hemtentor. Det finns dock ett lysande undantag det är elevernas uppsatser om klass, då de ska tillämpa sociologiskt på djupintervju med en äldre släktning. Här får jag ta del av många fantastiska berättelser som om mormor som berätta om hur hon växte upp i ett självhushåll på Österlen på 30-talet. En tid som det var vanligt att läraren i skolan kunde mutas med en gås av de rikare bondbarnen. Berättelsen om en farfar som växer upp i den exklusivaste överklassen i Irak för att fly till Sverige vid Irakkriget 2003 utan ett öre och tar jobb som städare. Det är skildringar av kvinnor som går på hushållsskolor och blir hemmafruar. Mormodern som växer upp i den fattigaste delen av Spanien på 40-talet men som gifter sig med en rik svensk affärsman. Farfadern som vittna om hur släkten förlorat allt kapital när kommunisterna ta makten i Ungern. Hur en mamma färdas från obs-klassen till att bli en aktad forskare o s v.

Inte sällan är de mest till synes vanligaste berättelsen mest intressanta hur den ”skötsamma svenska arbetarklasskvinnan” som aldrig gör en klassresa eller utbilda sig, men vittna om hur hon får det materiellt bättre genom hårt arbete och hur välfärdssamhället byggs ut under efterkrigstiden. Samtidigt som dessa kvinnor ofta vittnar om att alltid vara beroende av en man. Detta ger en bild av Sverige under 1900-talet som många elever har en ganska grund förståelse av. De ser hur aktörens upplevelse är kopplat till olika strukturer som klass men också kön och etnicitet. Det går att koppla samman det med socialisationsprocesser och hur samhället förändras genom ekonomiska, politiska och sociala processer. En fantastisk läsning som nog vara lika lärorik för mig som för mina elever.

Glöm inte och tala om vem du är som läser detta, genom att svara på några frågor här och om du är sociologilärare gå med i facebookgruppen ”sociologilärare på gymnasiet”

 

 

 

2 responses to “#blogg100 Att finna njutning bland högarna av elevuppsatser

  1. Pingback: #blogg24 Levnadsberättelsen som ett sätt att förstå sig själv och det samhälle vi lever i | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg100 Eleverna sjunker in i teorierna och jag njuter | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s