Minnesteknik, lärande och kunskaper
Råkade ramla över detta föredrag av minnesmästaren Mattias Ribbing, Det handlar om hur man kan träna sitt minne genom att tänka i bilder och han berör olika minnestekniker och hur de kan användas i skola och utbildning. I korthet går det sammanfatta att vårt minne gillar inte när ord och objekt inte hänger ihop i ett sammanhang. Det är därför viktigt att skapa en berättelse av sitt undervisningsstoff. Sedan påpekar Mattias Ribbing att alla minnestekniker handlar om att omvandla stoffet till bilder. Att visualisera sina minnen Exempelvis genom minnestekniken ”minnespalats”.
Detta väckte tankar kring min egen undervisning i sociologi, samhällskunskap och psykologi.Därför tänkte jag utifrån de tre teman berättelser, inre bilder och sammanhang kan undervisa i sociologi genom att länka till olika uppgifter.
Vikten av starka berättelser som skapar samband
Jag har genom mina år som lärare upptäckt att den muntliga berättelsen med ett tydlig början och slut som skapar ett sammanhang. Vid ett föredrag av Christer Mattson ”10 lektioner om tolerans” fick jag bekräftelse på detta. Att en berättelse förenar fakta om tid och rum på ett sätt som samtidigt organiserar händelser, handlingar och uppfattningar av handlingar. På så sätt går det att förena aktör och struktur, genom att ge en bild av individens motiv och de bakomliggande orsakerna (Christer Mattsson, Magnus Hermansson Adler, tio lektioner om tolerans 2012). Den historiska berättelsen innehåller dessutom en högre grad av autencitet, att detta är på riktigt, inte ett fiktivt fall med en värderingsövning till.
Jag har anammat detta från historiedidaktiken i min sociologiundervisning, att försöka finna exemplen som berör och tydliggör. Att hitta exempel på sociologisk forskning som kan omvandlas till en berättande historia.
- Ett lyckat exempel på detta var hur jag berättade om Mats Trondman sin studie om den panerade grytlappen, för att visa på varför arbetarpojkar tendera ta avstånd från skola och söka sig till samma yrken som sina föräldrar.
- Andra exempel är på hur forskning skulle kunna vara hur Fanny Ambjörnsson studier om klass och kön på gymnasiet. Bildrika berättelser med starka citat… Jag hoppas kunna teckna ner fler sådana här exempel på blogg, min tidsbrist har gjort det väl arbetsamt att göra det muntliga berättandet till en text.
- Ett typiskt starkt exempel är Jonas Hassen Khemiris öppna brev till Beatrice Ask ”Bästa Beatrice”, som är bildrikt och illustrera vardagsrasism
- Att intervjua äldre släkt och utgå från deras livshistoria för att förstå socialisation, klass och sambandet aktör och struktur är också tydligt
Att skapa bilder hos eleverna
1. När jag skulle föreläsa om Max Weber och den protestantiska etiken, blev det obegripligt, eleverna kunde in te visualisera eller skapa sammanhang, det var först när jag hitta en gudsfruktige drängen Albert i ”en fattigbonddräng” som eleverna kunde visualisera detta.
2. Likaså blir Durkheim och Marx tydligare i att visualisera genom att förstå de utifrån hiphop- grupper som Kartellen och Svenska akademin.
3. Att använda populärkultur för att synliggöra våra stereotypa uppfattningar om klass, kön och etnicitet
4. Att koppla samman de abstrakta sociologiska begreppen med en låt eller en film. Som exempel alienation utifrån Elvis Presley.
Ping: #blogg100 Att få ett sociologiskt skelett | Sociologi på gymnasiet·
Ping: #blogg100 sociologins klassiker och en liten uppdiktad historia | Sociologi på gymnasiet·
Ping: Hitta den bildrika berättelsen i undervisningen | Berättarnätet Sverige·
Ping: Minnesteknik som ett redskap för att introducera sociologi | Sociologi på gymnasiet·