#blogg100 Kungen över Powerpoint blev tvungen att abdikera

Detta inlägg består av tre delar. Där Jag först berätta om en undersökning om IT-användning som jag deltagit i under våren. För att sedan reflektera lite om det massiva förändringsarbete som skett i svensk gymnasieskola under de senaste fem åren för att slutligen konkretisera med några insikter kring vilka möjligheter IKT öppnar upp i sociologi.
 

Med hela världen i klassrummet – Fyra lärare om IT i deras undervisning

Är titeln på nypublicerad rapporITrapportt där jag är en av lärarna som porträtteras med rubriken:

Kungen över Powerpoint blev tvungen att abdikera
Henrik Larsson har rört sig från presentationer
till det globala fikarummet Facebook

En formulering som känns bekant för de som följt bloggen länge, då jag avhandlade detta ämne i början på blogg100-utmaningen. Då jag varnade för överanvändning av långa powerpoint- presentationer.

Rapportens syfte är att ge ett lärarperspektiv på IT- i skolan och publicerades till publicerades till SETT-mässan  förra veckan. Läs mer om den rapporten här. Den har b l a som syfte att få till en nationell IT-strategi med omfattande fortbildning

 

 

IT i undervisningen från en arbetsam process till något till något lika självklart som vattnet fisken simmar i.

Jag blev lite häpen tillfrågad Pontus Bäckström som är utredare på lärarnas riksförbund av att delta i en studie som skulle ge ett lärarperspektiv på IT-användning i skolan.Det känns självfallet väldigt hedrande att vara en av fyra lärare vars IT-användning lyfts fram. Samtidigt som jag inte längre fundera så mycket kring min egen digitala utveckling. Jag upplever IT och sociala medier lika självklara i min undervisning, lika självklart vattnet blir för fisken eller luften vi andas blir det använda olika digitala hjälpmedel i Skolan. Idag är mitt fokus mycket mer inriktat på att knyta universitetskontakter, utveckla sociologi som gymnasieämne och arbeta med elevcoachning. Där jag vill utveckla det professionella samtalet för att skapa motivation och tillitsfulla relationer gentemot mina elever genom att jag läser samtalsmetodik på halvtid. Så IKT reflekterar jag inte så mycket över eftersom det känns väl integrerat i min och de flesta av mina kollegors vardag.

Min personliga resa i den digitala utvecklingen som beskrivs i artikeln har ofta varit att jag sett ett behov eller möjlighet i tekniken, som jag spunnit vidare på. Alltså först undervisningens mål och därefter tekniken som ett medel. 

Sedan vi närmare eftertanke så har mina senaste fem år som lärare inneburit omvälvande förändringar. Privat med att jag fått två underbara barn. Yrkesmässigt genom en digitalisering med en till en, nytt betygssystem, ökat konkurrens och därmed mer marknadsföring, skollag och  Gy-11 med nya kurser och ny programstruktur. Till detta går sedan läggas ett ökat fokus på formativ bedömning och en ökad administrativ börda på läraryrket. Mycket av detta har genomförts med sjunkande nationella resultat, minskad status för läraren och klena lönepåslag.

Digitaliseringen blir endast en av många omvälvande förändringar, samtidigt som den kan vara mest pedagogisk utmanade före att inte tala om allt tekniskt strul, oöverskådliga informationsflöden, trilskande IT-avdelningar, undermålig utrustning o s v. Men nånstans såg jag möjligheter att utveckla min undervisning. Jag blev mer kreativ när jag inte alltid har lutat mig tillbaka i det redan beprövade metoderna utan tvingas att tänka nytt. Nånstans hittade jag tillbaka till den entusiasm jag hade som nyexaminerad och ung lärare, men med mer än tio års erfarenheter som grund. En lysande kombination av upptäckarglädje och kunskap…

Några konkreta möjligheter som IKT och sociala medier ger i min sociologiundervisning

1. Informera mindre och interagera mer med eleverna – mer high-tech kan ge mer utrymme till dialog och närmare relationer till eleverna

Genom att samla information i blogg/FB- grupp så behöver jag inte lägga ner så mycket tid på information. Dessutom använder jag lärplattformen för att samla alla resultat och kommentarer i dess bedömningsöversikt. Alltså detta är sådant som tar mycket tid och energi från undervisningen, vilket ger mer möjlighet till genomgång, diskussion, analys och handledning på lektionstid. Jag upplever mina elever har mer klart för sig vad som gäller idag.

2. Tillgången till exemplen som berör och engagera via youtubeklipp, bilder, musik och film.

Starka exempel är mitt mantra, denna blogg är ett exempel på just detta. Här redogör för hur jag kom till denna insikt som mitt ”viktigaste misslyckande”.  På amerikansk collage finns en längre tradition att dela och samla exempel. Titta på http://www.sociologysource.org/, http://www.thesociologicalcinema.com/ och http://thesocietypages.org/socimages/. Min blogg är ett första försök att göra något liknade för svensk gymnasiesociologi

3. Låt eleverna utforska omvärlden med smartphonen som deras främsta hjälpmedel

Mobilens kamera, diktafon och filmkamera ger ofantliga möjligheter till att hitta på elevaktiva  uppgifter i sociologi som jag exempelvis fältstudier på Möllevången och uppdrag i leksaksbutiken

4. Skapa en delningskultur bland eleverna och kollegor- ”sharing is caring”

Genom att dela foton i facebookgrupp, fältanteckningar på blogg, ha seminarier, gruppdiskussioner och grupphandledning så lär de sig av varandra och förstår att mitt material är allas material. Detta är inte alltid lätt det kräver tid och kontaktytor Mellan kollegor är rådet att – fika aldrig ensam. Kort sagt är det ofta minst lika viktigt att lära sig genom andra personer än att alltid vara innovativ och kreativ på egen hand. Både vuxna och unga tjänar på att hjälpa varandra och det ger en stimulerande social miljö.

6. Att komma bortom det instrumentella pappersproduktion  – att det du gör blir publikt på en blogg 

Används elevdatorn som ett dyrt kollegieblock så är risken att de bli många små skrivuppgifter, min erfarenhet är att kvantitet ger inte kvalité utan det är ofta skrivet kvällen innan. Satsa på att göra mycket muntligt men framförallt göra uppgifter till fler än läraren, när det gäller ska det var allvar som mina uppgifter bokanalys och uppsatsen om klass. Då får de vara utförliga. Jag lovar det ger under vad gäller era elevers måluppfyllelse, motivation och prestationer

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s