Att se dramatisera det vardagliga
Utifrån min genomgång om sociologisk analys i torsdagens inlägg. Med stöd i Billy Ehn och Orvar Löfgren Kulturanalys (1981) så presenteras olika analytiska tekniker som är relativt lätta att tillämpa för eleverna på sina fältobservationer på Möllevången, En metod som ligger nära min vision: vad jag vill ge mina elever på denna kursAtt se bortom det till synes självklara och välbekanta
De tre teknikerna kallas perspektivering, kontrastering och dramatisering, som går att använda för att blottlägga ett de sociala och kulturella meningen i ett empiriskt material.I fredags redogjorde jag för perspektivering igår för kontrastering.
Dramatisering: När vardagen går sin gilla gång så är den till synes odramatiskt. Detta är en analytisk metod att se bortom den triviala vardagen genom att identifiera och upptäcka brytpunkter, kriser, konflikter, avvikelser och kulturmöten…
1, Kulturella brytpunkter, när behövs det talas om vilka normer som gäller och vilka normer är det. Hur beter du dig inte på möllan exempelvis… Att propagera för moderatpolitik utanför glassfabriken… Lyssna på fel musik…
2. Vid kriser, exempelvis när nazister attackerade och nästan mördade feminister vid 8e mars. Tolerans och intolerans
3. Det atypiska, brainstorm genom att vända på sociala kategorier, låt folk byta roller, Gör tankeexperiment låt grafittitags, politisk klotter vara på en annan väsensskild plats…
Pingback: #blogg100 Gatukonst och politisk klotter | Sociologi på gymnasiet·
Pingback: Streetart och politisk klotter | Katte på Möllan·