#blogg100 När jag får applåder från mina elever

Alla kräver analys, men ingen förklara hur…

Frågade min klass idag, har något lärare förklarat hur man analysera? Inget svar… Har någon lärare krävt att ni ska analysera och armarna sträktes upp från samtliga elever. Jo analys finns som kriterier i alla skolämnen, men hur gör man egentligen? I detta perspektiv så är det inte så konstigt att jag fått spontana applåder alla tre gånger som jag haft denna genomgång.

Att göra en sociologisk analys

En insikt jag har fått av att undervisa i sociologi är vikten att lära mina elever att göra analyser och utveckla sitt sociologiska tänkande. Jag återkommer med instruera dem i den sociologiska analysen konst vid flera tillfällen under kursen som när de letar eftersom könstereotyper i leksaksaksbutiken, när de ska skriva uppsats om klass, gör fältstudier på Möllevången och bokanalyser. Det är effektivt och formativt tillvägagångssätt som ofta leder till stora kvalitativa förbättringar hos eleverna under kursen.

Att träna dem i att systematisera ett empiriskt material som exempelvis deras fältanteckningar från projekt Möllan och få dem att hitta starka exempel ur materialet, fördjupa med tidningsartiklar och statistik, koppla till teori och begrepp för att slutligen dra slutsatser ur materialet. Jag utgår från en modell som jag har hämtat från Simon Lindgren Sociologi 2:0 sedan för mer konkreta analytiska tips ur Billy Ehn och Orvar Löfgrens Kulturanalys.

Denna modell har jag utvecklat med inspiration från Simon Lindgrens (2012:s34)…

Bild5

Att använda sin ”sociologiska fantasi” på Projekt Möllan

Efter deras fältobservationerna på Möllevången så publicera dessa reportage på bloggen ”Katte på Möllan”. Här har de tillgång till ett kollektivt empiriskt material bestående av fältanteckningar, fotografier, korta intervjuer o s v.

Eleverna ska noggrant lusläsa det utifrån sina teman för att göra en sociologiskt analys som ska presenteras muntligt men går också göra som en skriftlig rapport.

När de är färdiga med sina bloggposter brukar jag gå genom olika analytiska råd hur de kan tematisera sin empiri utifrån dessa punkter… Som jag presentera i detta bildspel  Att analysera sociologiskt Möllan

Tematisera:

  1. Ställ frågor till materialet: som vad finns det för normer? Vad är avvikande? Vilka sociala kategorier används? Vilka olika upplevelser av Möllevången kan ni finna? Vilka är ett ”vi” och vilka är ”dom”?
  2. Bryt ner i delar, går på detaljnivå för att sedan skapa ett sammanhang (syntes)
  3. Hitta nya perspektiv – att göra sig främmande för det självklara, testa olika nivåer som aktör vs struktur, då och nu, kaos vs ordning, normalt vs, avvikande. Se exemplet här nedan

4. Betrakta allt som symboler – med sociala och kulturella Bild7koder. Fråga alltid vad kan detta betyda? Se exempel med det blå ljuset på medborgarkontorets toalett

Småland som redan har avhandlats. Det blåa ljuset på toaletterna som påminner om missbruket

Småland som redan har avhandlats. Det blåa ljuset på toaletterna som påminner om missbruket

Några slutliga råd till mina elever 

Bild20

 

11 responses to “#blogg100 När jag får applåder från mina elever

  1. Pingback: #blogg100 Om konsten att främmandegöra det välbekanta | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg100 Analytiska knep: Att se kontraster bortom det självklara | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg100 Att finna dramatiken i vardagen | Sociologi på gymnasiet·

  4. Pingback: #blogg100 Gatukonst och politisk klotter | Sociologi på gymnasiet·

  5. Pingback: Streetart och politisk klotter | Katte på Möllan·

  6. Pingback: #blogg100 Att få ett sociologiskt skelett | Sociologi på gymnasiet·

  7. Pingback: #blogg100 Vikten av att få ett sammanhang | Sociologi på gymnasiet·

  8. Pingback: #blogg100 Tio i topp | Sociologi på gymnasiet·

  9. Pingback: #blogg24 Att ge varje elev möjlighet att nå sina mål | Sociologi på gymnasiet·

  10. Pingback: #blogg24 Ett projekt om könsroller i media | Sociologi på gymnasiet·

  11. Pingback: #blogg100 Att få ett ett vetenskapligt- och kritiskt förhållningssätt | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s