#blogg100 En sociologisk analys utifrån Håkan Hellströms bästa låt

Dom där jag kommer ifrån

En av mina absoluta favoritlåtar med Håkan Hellström som mina elever gjorde en analys kring klass och ens sociala ursprung.  Själv hade jag aldrig lyssnat på låten med det perspektivet utan lyssnat med den tidiga sjuttiotalisten indieöron som mer såg referenser till det sena 80-talets rockscen i Göteborg med Union Carbidge Production, Freddie Wadling och Stonefunkers.

Jag står fortfarande fastkilad framför Carbide i kravallstaketet
Filosofiskt missnöjd, ekonomiskt bortskämd
Filosofiskt missnöjd, ekonomiskt bortskämd

Skitig, mystiskt och rå musik som gick att avnjuta i radioprogrammet Bommen på söndagskvällar, där jag som tonåring drömde bort till Göteborgs rockklubbar istället för Växjös tonårsdiskotek. Till detta är låten framförd med ett madchesterbeat som ångar happy Mondays, Stone Roses och Charlatans…. Jag var så exalterad av låten 2010 så jag var tvungen att starta en musikblogg under föräldraledigheten.

Att närma sig habitus, stämplingsteorin och klass genom texten

Mina elever födda i mitten av 90-talet hörde något helt annat, en klasskildring av den forne sociologistudenten Håkan Hellström. Utifrån textrader som denna såg de habitusbegreppet.

Det finns en första plats som inte går att nå
För ingen tror att de är nåt där jag kommer från
Och alla försöker bli av med leran
Från göta älven som satt sig på själen
Och på självförtroendet i varje tjomme
Jag tror jag älskar dem där jag kommer från
 

Visst är raden ”och alla försöker bli av med leran.Från göta älven som satt sig på själen” träffande att förstå hur habitus eller som NE förklarar begreppet ”Genom att tillägna sig vissa habitus (ungefär kollektiv livsstil, innefattande sätt att föra sig, tänkesätt, smak m.m.) bär de olika samhällsklasserna på särskiljande kännetecken. Dessa sociala distinktioner är centrala för förståelsen av hur makteliter formeras och reproduceras och av hur karriärvägar öppnas och stängs inom olika ”sociala rum”.” Här lyckades även mina elever referera till den hopplöshet som de såg hos ungdomarna i Biskopsgården i ”Rätt sida älven”

I nästa text så ser mina elever stämplingsteorin med hjälp av följande rad… Som i det fallet förklaras bokstavligt i följande textrad

Fernando har ingen klass, men jag gillar han ändå
Och han har ingen klass för klass är det enda som han försöker få
En Tynnered hustler, vi växte upp längs samma gata
Men numret på hans cell stod fanimej stämplat i hans panna
Han skulle få mig i trubbel längre fram
När jag sprang för mitt liv på Ångpannegatan

 

Texten i sin helhet

Första gången jag såg Freddie var på valvetscenen
”Vi ska ha ett band som fan låter exakt som Liket Lever”
Jag gick ut på Första Lång och slängde upp ett mynt i luften
Blir det krona kommer jag härifrån, blir det klave ligger jag
snart under jorden, levande eller levande begraven

Jag var bara halvvägs ner mot botten
När jag trodde jag hade nått den
Nere på Cvon, Tottas klubb, jag var sjutton
Och jag jobba mig med veteranen och Totta svara över axeln
”Du vet inget om bluesen förrän du har ätit sten”
Totta, nu vet jag vad du menade

Det finns en första plats som inte går att nå
För ingen tror att de är nåt där jag kommer från
Och alla försöker bli av med leran
Från göta älven som satt sig på själen
Och på självförtroendet i varje tjomme
Jag tror jag älskar dem där jag kommer från

Fernando har ingen klass, men jag gillar han ändå
Och han har ingen klass för klass är det enda som han försöker få
En Tynnered hustler, vi växte upp längs samma gata
Men numret på hans cell stod fanimej stämplat i hans panna
Han skulle få mig i trubbel längre fram
När jag sprang för mitt liv på Ångpannegatan

En spattpundare köper en kaffe och en kaka
Går raka vägen ut och svinar alltihopa ner i gatan
En gammal vän blev sinnessjuk på tre dagar
Nu går han alltid där bakom och ropar
”Följ efter mig!” ropar han
Fast han bara vill gå bakom mig ensam

Det finns en första plats som inte går att nå
För ingen tror att de är nåt där jag kommer från
Och alla försöker bli av med leran
Från göta älven som satt sig på själen
Och på självförtroendet i varje tjomme
Jag tror jag älskar dem där jag kommer från

När jag går förbi Tynnereds white trash familjer
Vrider jag inte på huvet för jag har det i mig
När jag ser på mig idag har jag inte kommit en meter
Jag står fortfarande fastkilad framför Carbide i kravallstaketet
Filosofiskt missnöjd, ekonomiskt bortskämd
Filosofiskt missnöjd, ekonomiskt bortskämd

Det finns en första plats som inte går att nå
För ingen tror att de är nåt där jag kommer från
Och alla försöker bli av med leran
Från göta älven som satt sig på själen
Och på självförtroendet i varje tjomme
Jag tror jag älskar dem där jag kommer från

Tough Alliance, vad är det jag hört om koka-kola vener
Ta det lugnt pojkar ni är bara halvvägs ner

One response to “#blogg100 En sociologisk analys utifrån Håkan Hellströms bästa låt

  1. Pingback: #blogg100 Att få ett sociologiskt skelett | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s