#blogg100 En historisk plats men även en plats i förändring

Att få ett historiskt sammanhang fördjupar all sociologisk förståelse

Ju mer jag haft kursen i sociologi desto mer ser jag vikten av att ge ett historiskt sammanhang. Att intervjua äldre släkt är till exempel mycket givande övning, vilken gör min uppsatsläsning om elevernas arbete om klass till en ovanligt angenäm upplevelse. En annan väg är som i projekt möllan att bege sig till en plats med en spännande historia och sätta det i sammanhang. Skulle kunna vara ett lämpligt ämnesöverskridande projekt med historia, geografi och sociologi på beteende- och samhällsinriktning på det samhällsvetenskapliga programmet.

Så här formulerade jag två sådana teman som eleverna fick välja innan fältstudien.

TEMA: En historisk plats

”Möllan och det ”moderna samhällets uppkomst”

DSC03360

Möllevången var ett område som industrialiserades och urbaniserades tidigt i Sverige. Det var också här som den svenska arbetarrörelsen organiserade sig i fackföreningar och socialdemokratin. Tidvis förekom det fattigdom och motsättningar som bl.a. möllevångskravallerna på 1920-talet. Spåret av detta kan ses i fabrikslokaler som Mazettihuset, att det är många ettor i husen och monumentet ”arbetets ära” på torget. Möllevången hade alltså en central betydelse för industristaden Malmö och har idag en central betydelse för Malmös identitet som en kunskaps- och kulturellt centrum.

Kolla upp/metod: Leta spår i staden efter det historiska skeendet. Försök skapa en kronologisk sammanfattning över områdets omvandling. Fråga äldre människor om deras minnesbilder av Möllevången förr i tiden.

Ämnesord: Industrialisering, urbanisering, klassamhälle, Karl Marx, Max Weber, Dürkheim, arbetarrörelsen

TEMA: En plats i förändring

Gentrifieringstendenser på Möllevången

images (11)Gentrifiering avses en social statushöjning av ett område, genom inflyttning av medelkass med högre inkomster, ombildningar till hyresrätter och påkostade nybyggen. Det har varit en oro bland invånarna på möllan samtidigt som många vill ha bort brottsligheten, stöket och de sociala klyftorna. Går det att tala om en gentrifiering på Möllevången. Hur då? Finns det fortfarande en ”förslumning”?

Kolla upp: Vilka tecken i staden finns på gentrifiering som caféer, affärer, bostadspriser och renoveringar. Hur upplever människor på Möllevången, sker det förändringar (gentrifiering)? Hur upplevs detta? Försök få vittnesmål om hur Möllevången har förändras sedan 10 år tillbaka, 20år tillbaka och kanske rentav 30år tillbaka. Vad planeras på kommunal nivå i området? (exempelvis i Folkets park) Protester mot gentrifiering som ockupation av ett bygge av bostadsrätter 2010 under namnet ”stad Solidar”.

Sociologi: Gentrifiering, integration, segregrering, klass, stratifiering, stadsplanering, urbanisering

6 responses to “#blogg100 En historisk plats men även en plats i förändring

  1. Pingback: #blogg100: Fest och politik | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg100 Föreläsninge om Möllevången och fältforskning | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg100: Föreläsning om punk, graffiti och subkulturer | Sociologi på gymnasiet·

  4. Pingback: #blogg100 Småland ut ur möllan | Sociologi på gymnasiet·

  5. Pingback: #blogg100 Möten med Ture, Elisabeth och Maj Britt | Sociologi på gymnasiet·

  6. Pingback: #Blogg100 Vad är egentligen skillnaden på en baguette och en hamburgare? | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s