#blogg100 Att använda musik för att skapa diskussion

Exempel på hur musik går använda i musik

Jag har redan publicerat en rad spellistor på teman som klass, etnicitet och genus. Till detta har jag visat på olika sätt jag använt musik när jag förklarat Marx utifrån svenska förortshiphopen d v s Kartellen, Dürkheim utifrån Svenska akademin och strukturell rasism med utgångspunkt i en låt av Timbuktu. Detta är några exempel men mina elever har gett mig fler genom sina egna snabbredovisningar jag gjorde förra året. Jag tänkte ta upp några fler på bloggen under veckan som kommer

Vad gör att musik blir så bra i sociologi

En amerikansk sajt sociologysound har samlat en rad musikexempel, redaktören sociologilektorn Nathan Palmer verka kommit till samma insikt som jag och ämneskollegan Martin fick under förra året nämligen som han skriver.

”A great way to start class is to play music in the last few minutes before it begins. You set the tone for the discussion, awaken sleepy students, and when the music ends everyone knows to stop talking; it’s magic… or classical conditioning.”

Helt enkelt det går snabbt att spela en låt, det väcker tankar och känslor hos eleverna som är bra utgångspunkt för en teoretisk diskussion utifrån musik, video och text. Det är  inte alltid lätt väcka intresse för sociologiskt teori som ofta kan te sig abstrakt när den förutsätter att eleven/studenten har en kunskap om olika sociala, kulturella och ekonomiska förhållanden samt också hur dessa förhållanden har förändrats över tid. Till detta kan även läggas ett krav på att kunna hantera ett akademiskt språk både att läsa samt använda i text och tal. Genom en låt som tar upp ett tema som exempelvis fattigdom eller könsroller så är det enklare att föra en diskussion.

Hiphop som berättartradition

Jag har hittills haft flera hiphopexempel och det är ingen slump. Det beror inte på att jag är en stor fantast av hiphop som jag lyssnat jämförelsevis väldig lite på i jämförelse med rock,punk och pop. Utan hiphopen har ett pedagogiskt värde för att är en berättartradition som spegla samhällsföreteelser, sociala klyftor och motsättningar.  Vilket gör att flera företeelser som många av mina elever är relativt obekanta med som diskriminering, rasism och sociala orättvisor beskrivs som i närmaste dokumentära nyhetsreportage av svenska hiphopare. Hiphopen är kort sagt vad man inom litteraturvetenskapen kallar intertextuell.  d v s att texten och det estetiska uttrycket gör hänvisningar till andra texter. Allt detta initierades av att jag bjöd in hiphop-forskaren Johan Söderman som gästföreläsare, lite av det han sa återges i den här intervjun.

 

 

 

 

4 responses to “#blogg100 Att använda musik för att skapa diskussion

  1. Pingback: #blogg100 Min ursäkt för att få spela sonic youth på lektionerna | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg100 En fin sång med en stänk av normkritik och queerteori | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg100 Tio i topp | Sociologi på gymnasiet·

  4. Pingback: #blogg100 Bilden av samhället | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s