#Blogg100 – Äta, sova, dö

Att levandegöra både personliga lidandet och det strukturella problemet med arbetslöshet

Som fortsättning på föregående inlägg om arbetslöshet utifrån aktör och struktur, så går det bra att visa Äta, sova, dö. Få erkänna att jag inte är stormförtjust i den, men den fungera bra som uppgift på arbetsmarknad, klass och arbetslöshet. Använd gärna svenska filminstitutet alltid väldigt välgjorda ÄtaSovaDö. Eller så visar du bara trailern.

En uppgift på filmen jag gjorde i samhällskunskap

Äta Sova Dö

Kort om filmens handling

”Äta sova dö handlar om 20-åriga Raša som bor med sin pappa i ett litet samhälle i nordvästra Skåne. Raša jobbar på fabrik men fabriken varslar och hon blir av med jobbet. Filmen skildrar hennes kamp för att lyckas stanna kvar i sin by, trots bristen på jobb och trots samhällets krav på att leta i hela landet efter möjligt arbete.”

Källa:Svensk filminstitutet

Kort om uppgiften:

Ni ska utifrån filmen diskutera klass, arbete och arbetslöshet (muntligt gruppdiskussion). För att sedan välja ett tema som ni gör ett enskilt fördjupningsarbete (räkna 3 sidor).

Diskussionsfrågor på filmen? (detta är frågor vi tar upp på tisdag vecka 18)

  1. När Rasa förlorar arbetet rasar hennes tillvaro samman. Försök konkretisera vad arbetet betyder för henne och hennes självkänsla? Hur ser hennes roll ut bland arbetskamraterna?
  2. Filmens fokus ligger i vad händer när man förlora arbetet? Det visar sig genom olika arbetsmarknadspolitiska åtgärder som arbetsförmedlingarna och coachföretag. Hur visas detta i filmen? Hur tror ni detta ska organiseras för att de ska fungera för olika sorters arbetssökande? Vilka gynnas och vilka gynnas inte?
  3. Vad tror ni Rasa skulle behöva för hjälp från samhället?
  4. Ett mantra är ”allt handla om inställning” från coachföretagen? Är det så? När stämmer bilden? När stämmer den inte?
  5. Rasa´s är snabb på jobbet, när arbetet försvinner förlorar kompetensen sitt värde? vad är egentligen kompetens? Vilka kompetenser efterfrågas på arbetsmarknaden (googla, titta på anställningsannonser)?
  6. En tendens under senare år är att traditionell produktion försvinner medan tjänstesektorn växer. Försök konkretisera denna utveckling, vilka jobb försvinner och varför. vilka jobb kommer efterfrågas i Sverige i framtiden?
  7. Fundera på vilka begränsningar Rasa har i sitt liv? Hur försöker hon övervinna dem?  Vad tycker du hon kan göra för att övervinna dem?
  8. Klass kan förstås på olika sätt. Ett sätt är ställning i förhållande till produktionen och produktionsmedel. Att arbetsgivaren bestämmer villkoren och arbetaren konkurrera på en arbetsmarknad. Hur kan detta ses i filmen? (ekonomiskt och socialt kapital)
  9. Ett annat sätt att se på klass är som en identitet, där ens klasstillhörighet är kopplad till en utbildning, kulturella smak, stil, konsumtion och livsstil. (kulturellt- och symboliskt kapital). Hur skildras klass som en identitet i filmen?
  10. Hur definierar du klass? Vilka yrken är betraktade arbetarklass, medelklass och överklass? (Googla gärna)

 

En uppgift

One response to “#Blogg100 – Äta, sova, dö

  1. Pingback: #blogg100 Klassbegreppet genom bröllopsfotografen | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s