#blogg100 Möllevången som en sociologisk plats för fältstudier

Möllevången som en sociologisk intressant plats: Från industrialism till prekariatet

De flesta platser må vara spännande för den sociologiskt nyfikna. Möllevången i Malmö är nog lättare att sälja in de flesta platser, det var åtminstone vad som slog mig när jag satt och fikade på det bohemiska Café Simpan förra sommaren och iakttog flyers, klotter, stammisar, hipsters, barnfamiljer, vänsterproggare och hippies. För att på gatan utanför mötas av en handel från världens alla hörn i en stadsdel där både industrialismen och parallellt med den arbetarrörelsen har sin tidigaste historia. Idag hittar vi på Möllan ett sprudlande kultur- och partyliv, mycket social- och politisk aktivism, men också baksidor som kriminalitet och barnfattigdom. Det är också en stadsdel där samhällets förändringar syns mest tydligt. Här finns utan tvekan både migrantarbetare som arbetar bortom alla kollektivavtal och lagar, men också en ung högutbildad medelklass som inte heller är fast förankrade på arbetsmarknaden, det ekonomiprofessorn Guy Standing kallar den nya klassen – prekariatet. Sen nittiotalet har det talas om en gentrifiering av Möllan, visst finns det tendenser som att område är hippt, med nya restauranger, caféer och barer, samtidigt som något medelklassområde är det inte. Eller som Linda Stark i artikeln ”allt nazisterna hatar finns på möllan” skrev efter mordförsöken på Möllan 8e mars. Här är den tredje utlovade utförliga uppgiften

Projekt Möllan – en sociologisk fält studie, en blogg och en presentation

Med detta i bakhuvudet insåg jag att detta måste  jag göra något med i sociologikursen och mycket riktigt i veckan starta vi upp ”projekt möllan” för andra gången med två gästföreläsningar på torsdag. Det blir etnologen Elisabeth Högdahl som skrivit avhandlingen ”att göra gata” och sociologen Erik Hannerz som skrivit sin avhandling om punk. Alla elever hela fyra klasser ska efter påsk göra fältobservationer och intervjuer som ska publicera som sociologiska reportage på en blogg. Därefter ska de göra en sociologisk analys utifrån olika teman som exempelvis  en kulturell, historisk, farlig eller politisk plats.

Så här presenterade vi uppgiften förra året

Instruktioner för fältstudien Möllevången

Ni ska under april göra en sociologisk studie kring stadsdelen Möllevången i Malmö. Ni arbeta i grupper på 3 – 4 deltagare.  Ni ska fördjupa er i olika dimensioner av livet i stadsdelen och hur den upplevs av de som bor där.

Det ni ska göra:

  1. Fältobservation på Möllevången: Observera, fota och intervjua på Möllevången under en gemensam exkursion. (se vidare Matriskarta och instruktioner).V15 S2a/s2c torsdag förmiddag 15/4 och V 16 15/4 måndag eftermiddag
  2. Reportage som bloggposter: Publicera era bilder, intervjuer och observationer som kortare texter. Ni kan välja om ni vill göra flera korta bloggposter eller en längre sammanhängande artikel. Praktiskt: Publicera bilder och bifoga texter i vår FB-grupp. Sen tagga och publicera er lärare den på bloggen. När: Publicera efter hand, men deadline v18.
  3. Redovisning/analys: Gör en sociologisk analys på ett tema som har med sociologi och Möllevången och göra. Här kan ni använda begrepp och teorier som ni lärt er under kursen för att fördjupa er förståelse. Stirra er inte blint på endast era fältobservationer utan använd allt material, statistik, artiklar och annat material. (se i matrisen och förslag på teman). När? V19 redovisar ni.
  4. Individuell redovisning på kommunikationskursen: Ni gör alltså sociologiuppgiften först för att sen koncentrera er på kommunikationsuppgiften. Introduktion av uppgiften vecka 18

10 responses to “#blogg100 Möllevången som en sociologisk plats för fältstudier

  1. Pingback: #blogg100 Eleverna i möte med forskarna | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: Blogg100: Fältstudie på Möllevången del 1 | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg100 En historisk plats men även en plats i förändring | Sociologi på gymnasiet·

  4. Pingback: #blogg100: Fest och politik | Sociologi på gymnasiet·

  5. Pingback: #blogg100 mångfald, integration och segregation i staden | Sociologi på gymnasiet·

  6. Pingback: #blogg100 En solig dag på Möllevången | Sociologi på gymnasiet·

  7. Pingback: #blogg100 När jag får applåder från mina elever | Sociologi på gymnasiet·

  8. Pingback: #blogg100 Kungen över Powerpoint blev tvungen att abdikera | Sociologi på gymnasiet·

  9. Pingback: #blogg24 Hur jag planerar min undervisning för att använda min och elevernas tid bättre | Sociologi på gymnasiet·

  10. Pingback: #blogg100 Fältobservationer på möllan | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s