#blogg100: En beige medelålders lärares ödmjukhet inför rasistiska strukturer

Raskortet – en dokumentär som synliggör dolda rasistiska strukturerna

DOK-Raskortet_07

http://www.svt.se/dokumentarfilm/se-program/del-1-1789

För ett par dagar sen såg raskortet och få buga och bocka, helt enkelt det bästa jag sett på länge. Det slår mig hur svårt det kan vara att förklara begrepp som vardagsrasism eller strukturell rasism för mina elever. Inte minst för att jag faktiskt inte har varit utsatt själv. Raskortet synliggör och levandegör med råge all teori om dolda rasistiska strukturer som diskriminerar afrosvenskar i dagens Sverige. En film som borde fungera med en annan uppgift som jag har postat och denna förnämliga personliga vittnesmål om afrofobi skriven av Bilan Osman journalist på expo.

Extra aktuellt blir det när det går läsa om två uppmärksammade brott som inte har gått rubricera som rasistiska hatbrott, även om det är tydligt att det är det. Det ena är den omtalade misshandeln av en svart man med sin treåring på en gångbro i Kroksbäck, läs intervjun med mannen. Det andra är hur en man attackera och misshandlar två beslöjade kvinnor vid MAS i Malmö. Oisin Cantwell på Aftonbladet skriver i sin om detta rättsfallet krönika:

Det är svårt att bevisa hatbrott. Vad vet vi om vad som rör sig i en annan människas huvud?

Men efter att ha följt detta fall och läst domen måste jag icke desto mindre ställa en fråga:

Hur mycket krävs egentligen för att ett hatbrott ska anses vara bevisat?”

En som omnämns i filmen som faktiskt blev dömd för ”hets mot folkgrupp”, är denne man som fortsatt hetsa mot samma person som uttalar sig i filmen. Läs artikeln i Sydsvenskan.

4 responses to “#blogg100: En beige medelålders lärares ödmjukhet inför rasistiska strukturer

  1. Pingback: #blogg100 Rasistiska stereotyper i Disney | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg100 Min ursäkt för att få spela sonic youth på lektionerna | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg100 mångfald, integration och segregation i staden | Sociologi på gymnasiet·

  4. Pingback: #blogg24 Docktestet | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s