Eleverna går ut och dokumentera
Efter att kartlagt sin egen förförståelse så skickade jag ut de på stan för att ta bilder på könsstereotypa leksaker och kläder. Detta är bilder som är resultatet av några av mina elever som jag skickade ut på stan för att fotografera. Resultatet blev minst sagt tydligt, till och med mer än vad jag trodde.
Svårigheterna att analysera sociologiskt
Efter detta vara alla bilder ett gemensamt material som de fick analysera i en skrivuppgift. Det var tänkt att vara en övning i sociologisk analys.
Nu i efterhand gjorde jag det lite för tidigt på kursen och eleverna behärskade inte i tillräcklig grad begreppshantering och bildanalys. Fungera nog bättre som seminarier eller redovisning. Sedan skulle jag mer noggrant gått genom några analytiska knep samt bildanalys,– Att låta de läsa någon post på den hos vissa elever omåttligt populära http://www.genusfotografen.se/
Ett exempel på hur ett facebookrum kan sätta igång diskussioner och processer
Vad som gick desto bättre var att användaUpprättade en facebookgrupp, där eleverna direkt fick tanka upp bilderna och efter detta var diskussionen igång. Ett bra exempel på hur sociala medier används bäst i undervisningen. Något jag kommer återkomma till för att resonera kring svårigheter och fördelar med framförallt facebook i undervisningen.
Ping: #blogg100 När jag får applåder från mina elever | Sociologi på gymnasiet·
Ping: #blogg100 Kungen över Powerpoint blev tvungen att abdikera | Sociologi på gymnasiet·
Ping: #blogg100 Tio i topp | Sociologi på gymnasiet·
Ping: Uppgift på könsstereotypa leksaker | Sociologi på gymnasiet·