Att beskriva könsstereotyper och förstå hur vi fostras till ett genus
Går bra att göra efter att visat detta klipp om könsroller i Disneyfilmer
Denna lilla övning gjorde jag inför ett mindre arbete kring könsstereotypa leksaker som eleverna fick göra för att visa på hur vi på olika sätt socialiseras till ett kön som är i meningen ett socialt konstruerat kön (genus). Det rör sig om den primära socialisationen d v s föräldrarna, den sekundära socialisationen d v s kompisar, skola, förskola och slutligen den tertiära socialisationen d v s populärkulturen, medier och kommersiella intressen.
Uppgiften eleverna fick var att gå ut och fotografera i affärerna olika könsstereotypa leksaker, innan detta så definierade vi tillsammans det typiska pojkstereotyperna och flickstereotyperna. Utgångspunkten var att vi talade om åldern som går i förskola- och tidig grundskola alltså under tio år. Eleverna fick skriv de fen vanligaste stereotyperna som vi sedan förde in i programmet wordle för att konstruera ett bloggmoln som fick vara en utgångspunkt för vad de skulle söka efter.
Resultat blev detta:
Ping: #blogg100 På uppdrag i den könsstereotypa leksaksbutiken | Sociologi på gymnasiet·
Ping: #blogg100 Manligheten i barnfilmen | Sociologi på gymnasiet·