#blogg100 Bokanalys

Att stimulera elevernas intellektuella nyfikenhet med att göra en bokanalys

Presentera nu min andra mer utförliga uppgift.Detta är en uppgift jag använt mig av i olika varianter i samhällskunskap, den numera insomnade kursen socialkunskap och framförallt i sociologi. Det är en av min mest uppskattade inslag i undervisningen. Eleverna får relativt fritt se BOKLISTA) välja en reportagebok, biografi eller debattbok som de ska analysera sociologiskt. För mig är syftet att väcka engagemang, stimulera läsande och få eleverna att fördjupa sig på ett sätt som de inte hinner så ofta. 
 
De får närmare en termin på sig att läsa parallellt, det examineras både muntligt och skriftligt. Uppgiften passar alla oavsett kunskapsnivå. De allra duktigaste kan välja en svårare akademiskt text eller göra en mer komplex analys för utmana sig. Andra får mycket ut av att bara läsa en längre text om något som intresserar dem och diskutera innehållet på seminariet och i skrivuppgiften. De flesta kunskapskriterier täcks in uppgiften och blir ett bra betygsunderlag i slutet av en kurs. En uppgift som går lätt att ha som ett samarbete med svenska, historia och samhällskunskap

Uppgiften: Varför inte läsa en bok nån gång?

En av de tråkigare sakerna med gymnasiet är att det aldrig hinns med att göra några större fördjupningar. Ni får aldrig tid till att läsa en hel bok och låta innehållet sjunka in och reflektera över vad ni just har läst. Nu tänkte jag att vi ska råda bot på detta genom att just läsa en bok som tar upp ett specifikt område inom sociologi eller samhällskunskap för att sedan göra en muntlig och skriftlig redovisning på detta. Detta är något ni helt enkelt får göra parallellt med övrig undervisning under en längre tid under terminen.

  1. Bokanalys i sociologi och samhällskunskap (matris och metod)
  2. boklista 

Bild1

Din analys ska innehålla

  • ž        ett kort beskrivning av bokens innehåll och upplägg
  • ž        Du måste avgränsa din analys till en frågeställning som ni bygger er redogörelse på
  • ž        Du ska använda sociologiska begrepp, teorier och modeller för visa på sociala samband och dra slutsatser (beteendevetare)
  • ž        Du ska använda andra källor än boken du har läst för att underbygga och nyansera dina slutsatser, men också reflektera över metoden som används i den bok du har valt att analysera (kanske inte vid ren skönlitteratur).
  • ž        Vid gruppdiskussionen ska du ha välgrundade argument för dina åsikter och delta aktivt i diskussionen om allas arbeten

9 responses to “#blogg100 Bokanalys

  1. Pingback: #blogg100 Fanny Ambjörnssons ”en klass för sig” | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg100 När jag får applåder från mina elever | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg100 Kungen över Powerpoint blev tvungen att abdikera | Sociologi på gymnasiet·

  4. Pingback: #blogg100 Att finna njutning bland högarna av elevuppsatser | Sociologi på gymnasiet·

  5. Pingback: #blogg100 Tio i topp | Sociologi på gymnasiet·

  6. Pingback: #blogg100 Tio i topp | Sociologi på gymnasiet·

  7. Pingback: #blogg24 Hur jag planerar min undervisning för att använda min och elevernas tid bättre | Sociologi på gymnasiet·

  8. Pingback: #blogg24 Att ge varje elev möjlighet att nå sina mål | Sociologi på gymnasiet·

  9. Pingback: #blogg100 Att få ett ett vetenskapligt- och kritiskt förhållningssätt | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s