#blogg100: Eleverna gör en personlig definition av klass

Våra stereotyper och inre bilder av klass

Efter att visat två video med kartellen och svenska akademin så är det lämpligt att resonera hur de ser på klass och olika sätt att se på samhällets skiktning. Det som blir tydligt är att vi alla bär på inre bilder och stereotyper kring klass. Vilket om inte annat de båda låtarna visar. I populärkulturen finns det fyllt av stereotyper kring olika samhällsklasser som ingen är opåverkad av i undervisningen. Till detta är bilden av klass är ofta färgad av elevernas (och min) sociala bakgrund.  Ämnesområdet politiskt känsligt. Så det blir lätt grova kategoriseringar som ”rika och fattiga”,”de längst därnere”, ”underklassen är lat” ”arbetarklass är underklass#och ”överklassen är förnäm och överlägsen”.  Skrämmande och upprörande kan det tänkas i synnerhet när eleverna är från skilda bakgrunder. Samtidigt handen på hjärtat är jag och du som läser så mycket bättre själva och var det definitivt inte som tonåring. Här fyller sociologin ett syfte att klargöra strukturer och tydliggöra begreppet. Så där av denna uppgift som blir rätt krävande men nödvändig för eleverna.

Att definiera begrepp – ett akademiskt hantverk

En deluppgift i en större uppgift om klass, som handla om att förstå och utveckla ett akademiskt begrepp så eleven kan använda det i en större uppgift. Lätt att knyta till kunskapsmål som:

•Förmåga att använda sociologiska begrepp, teorier och modeller.
 

Att definiera klassUPPGIFT:Din definition av klass

Ni har fått ett tjockt häfte(Engdahl/Larsson ”sociologiska perpektiv( om hur klassiska sociologer som Marx, Weber och Bourdieu ser på begreppet klass. Utifrån detta så ska du göra din personliga definition av vad klass är. Det är denna definition av klass som du ska använda, pröva och ompröva i ditt arbete

Jag tänker mig att ni skriver en definition, där du ta upp vilka faktorer (ex ekonomi, yrke, utbildning, status, makt) som ger en ens klasstillhörighet. Sedan får du fundera på om du ska fokusera på orsaker (varför, det bakomliggande, som strukturer i samhället) eller konsekvenser/verkan (orättvisor, beteende, hur påverkas samhället, hur påverkas individen)

Lämna in ett din definition här nästa vecka, så får du feedback på hur din definition vid handledningstillfället

2 responses to “#blogg100: Eleverna gör en personlig definition av klass

  1. Pingback: #blogg100 Vikten av att få ett sammanhang | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg100 Eleverna sjunker in i teorierna och jag njuter | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s