#blogg100 Hiphop- pedagogik del 2- Svenska Akademin förklarar Dürkheim

D

Att ta på sig medelklassens stereotypa glasögon

Som en direkt kontrast mot Kartellens
konfrontativa låt som lätt går att tolka marxistiskt viket jag visar med ffg inlägg så fungera det bra att använda Svenska Akademin. Tillsammans utgjorde de en ögonöppnare för flera elever och jag vet åtminstone två hiphop-frälsta elever som på några minuter gick från ett måttligt till ett passionerat intresse för sociologi. I jämförelsen mellan låtarna och videos finns det till synes stora likheter, båda är starka reaktioner på kriminalitet och sociala klyftor. Båda låtarna är nog att betrakta som samhällskritiska tillhörande på vänsterkanten. Sen finns det distinktioner bara namnen på de båda banden låter oss ana dessa – Svenska akademin och Kartellen – en tydlig skillnad.  Vid en närmare betraktelse så ger text och video ger delvis helt olika perspektiv på sociala klyftor och problem.

Svenska akademin betraktar de sociala problemen som mer utomstående observatörer de ser klyftorna och våldet och förfäras över dem. I videon ses den ”rädda” svenska flickan – ett oskyldigt barn – röra sig kring ett våldsamt Möllevången i Malmö.Det är den svenska medelklassen som betraktar rånen, våldet och brotten, stereotyper blottläggs tydligt i videon.

Anomi och Dürkheims sociologi

I texten efterfrågas ett politiskt uppvaknade och en längtan efter ett mer solidariskt samhälle. Alltså här finns en tro på politisk förändring och en fungerande välfärdsstat något som saknas helt hos kartellen. Detta synsätt som är lättare att applicera på Dûrkheim än Marx. Där de upprörs över att normer upplöses det Dürkheim benämner som anomi. Ett sjukt samhälle där den sociala kontrollen saknas och Svenska Akademin  vill återupprätta kollektiva värden ett slags konsensustänkande istället för samtidens extrema individualism och hårdföra egoism från makteliten som leder fram till. Vidare går det att jämföra de båda klassikerna och förklara huvuddragen i funktionalism som ett perspektiv inom sociologin

Dom vill försvara en lag för dom slår sig
Förklara för mig för jag kan inte förstå
Dom har handskar på, illa kan det gå
Hjärnskador kan dom få
Vi kan inte bara stå och se på, när dom pucklar på
När nån blir slagen gul och blå
Vi kan inte bara stå och se på, för illa kan det gå
Men när barnen trampar på minor i Angola
Tänker vi då att det kan dom tåla
Bryr vi oss inte mer än så?
Förklara för mig för jag kan inte förstå
Han vill ändra en lag för att slippa nån skatt
Förklara för mig för jag kan inte förstå
Han har vitaste kragen, mat i magen, makt över lagen
och av makt betagen och bedragen
Äger tv-bolagen, är på mittuppslaget med lättklädda flickor
Pengarna från scoopen hamnar i hans egna djupa och giriga fickor
Men när människor inte har vatten för dagen bryr vi oss ändå om bostadsbidragen
Bryr vi oss inte mer än så?
Förklara för mig för jag kan inte förstå

Känner saknad och jag känner mig i bland som en främling
född i främmande land
Och jag lever icke allenast av bröd
Denna andliga nöd blir min långsamma död
Jag tynar bort och jag finner ingen ro
För för människor av min sort finns det väl ingenstans att bo
Ingen välsignad jord där kärleken kan gro

6 responses to “#blogg100 Hiphop- pedagogik del 2- Svenska Akademin förklarar Dürkheim

  1. Pingback: #blogg100: Eleverna gör en personlig definition av klass | Sociologi på gymnasiet·

  2. Pingback: #blogg100: Överklassafari på Solsidan | Sociologi på gymnasiet·

  3. Pingback: #blogg100 Fox news rapportera från Rosengård | Sociologi på gymnasiet·

  4. Pingback: #blogg100 Att använda musik för att skapa diskussion | Sociologi på gymnasiet·

  5. Pingback: #blogg100 Mitt viktigaste misslyckande och hur Astrid Lindgren räddade lektionen | Sociologi på gymnasiet·

  6. Pingback: #blogg100 minnesteknik och hitta den bildrika berättelsen | Sociologi på gymnasiet·

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s